Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, January 22, 2012

Plot 2: "..we have been married for.."


"..we have been married for 4 months, 1 week, 4 days.."

Ok, kat mana kita berhenti ya? Ouh kat sini..

Okeh, itu kisah 2 tahun sebelumnya. Lepas setahun, dapat call lagi dari ustazah, tentang TU (Baca: BM a.k.a nikah). Ustazah cuba pujuk lagi. Walaupun dah berjaya sarung jubah konvo, Alhamdulillah, dan bekerja (secara sampingan), tapi saya tak rasa saya dah bersedia untuk TU, ye la bayangkan hujung bulan je, akaun saya pun sampai ke penghujung.. he he.. ke mana duitnya pergi? Oh, biarlah rahsia, bak kata Siti (tapi insyaAllah, pergi ke saluran yang baik). Saya ada senarai yang panjaaaaang untuk dicapai selepas tamat belajar. Saya nak sambung PhD, saya nak hantar adik saya sambung belajar balik, nak kerja yang best-best, nak bagi sedikit kesenangan kepada ibu bapa dengan duit gaji walaupun saya tak berapa berjaya lagi, tapi saya cuba..hu hu.. Dan yang pasti, rancangan untuk TU belum ada dalam senarai saya, masa tu.

Ustazah lebih gigih kali ni. Dia tak mudah akur dengan alasan saya yang selalunya berbunyi,

"..saya tak sedia lagi la ustazah, saya rasa kecik lagi ni.. he he.."

"..saya takde duit ustazah, macam mana nak kawen.."

"..rasanya saya kena habiskan PhD dulu kot,ustazah.."

Oh lupa nak bagitau, ustazah sebenarnya adalah wakil kepada mak cik pak cik lain, yang diamanahkan untuk urusan proses baitul muslim. Ustazah wakil untuk akhawat, suaminya (ustaz) wakil untuk ikhwah. Segala urusan baitul muslim di sini adalah di bawah tanggungjawab mereka berdua, alhamdulillah! Mereka menilai calon dengan teliti sebelum match, kemudian lalui proses baitul muslim ni. Nanti saya ceritakan peringkat-peringkatnya, insyaAllah.

Saya sangat yakin ustazah dan mak cik pak cik lain nak bantu saya, katanya mereka nak 'serahkan' saya kepada rijal yang dapat membantu, membimbing saya, terutama permudahkan urusan dakwah saya. Hu hu, saya terharu.. Saya tak ragu dengan niat ustazah, cuma waktu tu, saya benar-benar rasa belum bersedia. Banyaaaaaaak sangat persoalan bermain di fikiran saya. Mampu ke? Boleh ke? Aduhai..

Kerap juga lepas habis program, ustazah panggil.

"Ayu, lepas ni balik dengan ustazah ya"

Saya tahu dah, lepas ni mesti saya kena brain wash lagi.. he he. Memang betul pun. Dalam kereta ustazah pujuk lagi, terangkan kepentingan nikah dengan ikhwah yang satu fikrah. Contoh ni, contoh tu, ustazah bagi, berdasarkan pengalamannya. Saya? he he.. kadang-kadang angguk, kadang-kadang sengih, tak tau nak kata apa, tapi dalam hati saya sedar siapa saya, saya faham diri saya (insyaAllah). Mungkin belum masanya, selalu hati berkata.

Sambil-sambil ustazah pujuk dari semasa ke semasa, ma dengan abah lagi best! Asal ada je yang tanya saya, terus jawab "..dia ngaji (baca: belajar) lagi.." Ha..ha.. tapi memang betul pun, tengah belajar buat PhD lagi. (masa tu dah dapat tawaran sambung PhD). Selalu ma cakap,

"Kakak belajar lah dulu, nanti kalau dah kawen, ada anak, susah nak habiskan PhD"

Kesimpulannya, ma dengan abah (waktu tu) memang tak galakkan kawen sebelum habis belajar.

Kemudian Alhamdulillah, dapat rezeki kerja yang lebih baik, sambil tu pengajian berjalan jugak. Jadi, alasan tak ada duit tu tak berapa nak releven dah la, tapi ustazah memang faham keadaan ekonomi saya. Ustazah tahu saya tanggung adik belajar di kolej swasta, ustazah tahu saya masih tak kukuh dari segi kewangan, ustazah tahu kerisauan saya, cita-cita dan impian saya, sebab tu ustazah selalu pujuk untuk bantu saya, Alhamdulillah sangat bersyukur dengan kehadiran mak cik pak cik yang sangat-sangat banyak membantu, hu hu. Dakwah inilah asbab yang mempertemukan kami! Bayangkan, saya bukan siapa-siapa kepada mereka, tapi mereka menjaga saya seperti ma dengan abah saya!

Ustazah masih tidak berputus asa terima kasih ustazah, ma abah masih dengan pandangan mereka, dan saya pulak? he he.. buat-buat tak tahu saja. Ada jugak ustazah tanya,

"..ke tolak sebab calonnya?.." (masa tu dah ada hint-hint sikit, siapa orangnya)

Mestilah tak, bukan saya menolak sebab siapa saja orangnya, tapi sebab saya 'kureng' yakin lagi dengan diri saya, he he. Yang lain bertanya pun, saya menolak (tapi lepas solat istikharah la), sebab diri saya sendiri, bukan sebab mereka yang bertanya atau meminta.

Bila ustazah dah tak tanya sangat, saya lega. Saya ingat,ok mungkin ustazah dah putus asa dengan saya, tapi jauh di sudut hati, sebenarnya saya harap mereka tak putus asa, hinggalah saya bersedia. Pernah saya melawak,

"..kalau kali ni pun saya menolak, lepas ni pakcik mak cik dah tak nak carikan untuk saya ke..?"

Okeh, itulah yang berlaku sepanjang 2 (hampir 3) tahun tu. Sekarang kita balik ke zaman semasa. Bila petang tu ustazah call, kata nak jumpa kat office naqibah esoknya, saya dok agak, adakah ustazah nak bersuara tentang TU buat kali ke-3? hu hu, sebab kalau ikut timing (cheyy, siap ada timing lagi), dah tiba masa ustazah akan tanya lagi, lepas setahun dari hari tu (kira berkala jugak la, hi hi).

Dah nyatakan persetujuan, malam tu saya berfikir (sampai tak lena tidur la jugak), nak cari alasan apa pulak nak bagi esok ni. Saya cari alasan, saya buntu, tak tau kenapa, saya tak macam dulu, macam yang biasa ustazah atau sapa-sapa tanya dulu. Kalau sebelum ni, cepat je saya jawab,"..saya tak sedia lagi..". Tapi kali ni, tak taulah nak kata, rasa hati macam 'pasrah' je. Macam tak terfikir alasan-alasan yang dulu saya pernah buat. Tak terfikir, tak cukup duit nak kawen, nak habiskan PhD dulu, bahkan hilang kerisauan saya tentang segala persoalan saya sebelum ni. Tak tahu nak describe macam mana, unik dan aneh sekali perasaan tu. waktu tu saya lupa agaknya, hati saya bukan milik saya, Allah yang pegang hati saya, hu hu.

Hati saya seolah dipujuk supaya jangan risau, malah rasa sangat tenang, tak risau macam yang selalu bila ustazah nakkan jawapan. Saya pun naik hairan dengan diri sendiri. Kenapa saya rasa macam ni?

Esoknya, saya bersiap-siap untuk mengadap ustazah dan naqibah saya. Betul ke tekaan saya, ustazah nak bincang tentang TU? Kot-kot pasal lain, buat malu je..hik hik.. walaupun hati sangat yakin sebenarnya.. heee

Okeh, kita sambung nanti, insyaAllah!



1 comment:

Anonymous said...

smile..