Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, January 19, 2012

Plot 1: "..we have been married for.."


"..we have been married for 4 months, 1 week, 2 days.."

Macam tu la yang tertera kat timeline kat atas tu (pada tarikh entry ni ditulis la). Pejam celik, pejam celik, dah 4 bulan pun, hu hu. Sekejap je masa berlalu.

Erm, nak naik mesin kembali ke masa lalu la sekejap. Wahai mesin ajaib yang tak pernah wujud, bawalah daku kembali ke 8 bulan yang lepas. He he..

Satu petang di hari yang indah, ustazah call, nak jumpa katanya, di pejabat naqibah. "..ok, insyaAllah.." Janji dipatri. Dalam hati tertanya, kenapa ya? ada apa ya? Kalau nak kata sebab program, takkan kena jumpa? Biasanya melalui telefon je. Sebenarnya, hati lebih cenderung kata sebab TU. Sebab TU yang mana? Alah, sebab yang selalu ustazah call 2 tahun dan setahun sebelum ni tu.

Okeh, undur ke 2 tahun lepas. Baru je keluar dewan exam, baru habis final exam untuk final paper, bagi final semester (hamboi, banyak sungguh finalnya), handphone berbunyi, ada panggilan, "Ustazah R", tertera di skrin. Di hujung talian, kedengaran suara ustazah, tanya khabar (mukaddimah kan he he), tanya pasal program, usrah. Akhirnya, sampai la ke soalan keramat, yang membuatkanku hampir terlompat! (bukan terlompat galak ya, terlompat terkejut)

"..Ayu dah ada orang tanda ke?.."

"..tanda apa ustazah?.." Konon tak faham, padahal nak sembunyikan terkejut tu.

".. yelah, kot la dah ada orang tanda nak buat isteri.."

"..oh, eh tak ada la ustazah. Saya 'kecik' (baca: muda) lagi, he he.."

"..hai cheq, dah umoq berapa la ni.." dengan loghat utaranya.."

"He, he.. Ustazah la tolong carikan untuk saya.." Ayat memeriahkan suasana, padahal memang tak sedia lagi. (ayat ni la bila cerita kat ma, ma marah, hi hi, mana boleh minta cari, nanti orang ingat kita betul-betul, padahal kita tak sedia lagi, he he)

"..ok la kalau macam tu, nanti ustazah bincang lagi dengan ustaz.."

Ha, sudah! Sapa suruh gatal-gatal suruh ustazah cari. Adus. Tapi tak apa, bukan boleh jumpa sekarang orangnya, mesti lambat lagi tu. (pujuk diri sendiri).

Rupa-rupanya, salah tekaan tu. Beberapa hari kemudian, ustazah call, kata dah ada calon (hu hu, rupanya masa tanya haritu lagi ustazah dah ada orangnya). Waaa, nak buat macamana ni. Nak susun ayat macam mana ni. Scroll pun tak dapat lagi, jubah konvo pun tak pakai lagi, boleh ke nak fikir pasal rumah yang bertangga ni? Haish, tak logik, tak logik. Duit nak cekau kat mana? Kerja pun belum mula. Ini yang bermain di kepala anak sulung yang cuba jadi anak dan kakak yang bertanggungjawab untuk memperbaiki taraf kehidupan keluarga.

"..erm, ustazah. Saya rasa saya tak sedia lagi la. Duit pun tak ada, kerja pun belum lagi ni.."

"..tak apa, bukan nak walimah sekarang, lalui dulu proses BM (Baitul Muslim), itu pun akan ambil masa.."

"..iskh, belum kot ustazah, saya rasa belum sedia & belum mampu lagi.." cuba susun ayat paling baik supaya tak melukakan hati ustazah yang sangat-sangat nak membantu.

Ustazah akur, kisah tu berakhir di situ. Ustazah kerap call, tapi bukan lagi tentang TU.

Okeh, itu kisah 2 tahun sebelumnya. Lepas setahun, dapat call lagi dari ustazah, tentang TU.

Jap..jap.. Allah sedang 'perli' ni, sebab ada sesuatu belum dibuat. Sambung nanti lah insyaAllah.

p/s: kisah kami tiada istimewanya, sama seperti insan lain layaknya. Namun di sebalik plot-plot yang Allah susun di fasa sebelum dan selepas melangkah gerbang ini, terhimpun hikmah yang sangat menyentuh & menyentak hati kami. Tidaklah bermaksud plot-plot ini untuk menunjuk-nunjuk mahupun perasan best, sekadar mahu berkongsi dan memberi peringatan kepada kami.


3 comments:

ManGanoi said...

ayu sambung la lg...excited nak tahu ni...hehe :D..ita

Ayu Zamani said...

erk, insyaAllah.. ita sihat ko? phd ok?

syafarah said...

nak lagi! hihih