Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, January 19, 2012

CINTA di pasaraya.

Semalam di pasaraya. Tempat sesak, ramai sekali manusia berpusu di dalamnya. Masing-masing ada tujuan dan destinasi sendiri. Ada yang berseorangan. Lebih ramai yang datang berpasangan. Kebanyakan datang berkumpulan, dengan keluarga atau teman-teman.

Matanya asyik memerhati. Gelagat dan telatah orang-orang yang lalu lalang. Selalu dia begitu, matanya suka memerhati, bukan untuk mengintai aib orang, tapi dia suka lihat gelagat manusia, terutama di tempat ramai dan terbuka. Cuba menilai dan mengambil pengajaran.

Tersenyum dia, melihat babak yang cukup menyentuh hatinya. Troli masih ditolaknya. Namun kaki memperlahankan langkah. Sementara sahabatnya masih ralit memilih roti di bakeri. Dia pulak asyik memerhati pasangan yang sedang berjalan melintasinya dari kiri.

Pasangan datuk dan nenek, berjalan berpimpin tangan, bersenda mesra. Ada bahagia pada wajah dan gerak geri mereka. 'Bahagia yang semulajadi', dia dengar suara hatinya meyakinkan. Bahagia yang bukan di buat-buat, bahagia yang tulus dari cerminan hati keduanya. Entah apa usikan datuk yang romantik itu, hingga kedengaran tawa si nenek yang masih erat tangannya dalam genggaman. Perlahan tawa si nenek, tapi cukup membangkitkan rasa bahagia, untuk mereka, dan dia yang sedang 'mengintip' mereka. Ada CINTA di hati mereka. Mereka berlalu pergi. Tangan keduanya masih erat dalam genggaman. Mereka tersenyum, dia juga. Semoga mereka terus berCINTA hingga ke syurga.



Melepaskan pandangan daripada pasangan romantik yang telah berlalu pergi, dia dikejutkan pula dengan tangisan kuat seorang anak lelaki, 'usia dalam 5 tahun', dia mengagak, dari depan bakeri, tidak jauh dari tempat dia berdiri. Anak kecil itu berlari lalu memeluk kaki seorang lelaki yang sedang berdiri berdekatan bakeri, betul-betul di hadapannya. Dalam esakan si anak bercerita, rupanya lelaki yang dipeluknya adalah si ayah. 'Tadi terjatuh, sakit', cerita si anak dalam sedu sedan. Lalu si ayah tunduk memeluk anaknya dalam dakapan, ditepuknya mesra belakang si anak, memujuk. Anak kecil itu kelihatan tenang dalam pelukan ayahnya, lalu esak tangis mengendur, perlahan. Ada CINTA di hati si ayah.

Lenguh berdiri, dia menyorong troli ke food court, berhadapan bakeri. Lalu dia duduk , kaki agak lenguh, kepenatan. Bertentangan dengan mejanya, sebuah keluarga sedang asyik menjamu selera. Matanya tertancap pada si kecil, perempuan, usia sekitar 5 tahun barangkali, bertudung litup, comel! Tapi wajahnya tidak kelihatan jelas, kerana si kecil menundukkan muka ke meja. Dia perhatikan pula si kakak yang berada di sebelah adiknya, tidak jauh umurnya, juga bertudung litup. Si kakak membisikkan sesuatu kepada adiknya, sambil menunjuk makanan yang ada terhidang. Rupa-rupanya, si adik sedang merajuk, si kakak pula sedang memujuk. Sesekali si kakak berbisik lagi, sesekali menepuk lembut bahu si adik, memujuk tanpa putus asa. Ada CINTA di hati anak itu.

Subhanallah, indahnya CINTA. Ia ada di mana-mana. Cinta punyai kuasa yang cukup hebat, dahsyat. Cinta suami pada isteri, cinta ayah ibu kepada anak, cinta kakak kepada adik, cinta sahabat kepada sahabatnya.. Banyak, luas, kaya sungguh manusia dengan cinta.

Lalu dia teringat, kisah cinta yang cukup agung. Insan ini mencintai dan merindui saudaranya yang berada di sisinya, juga yang tidak pernah dia jumpa. Bahkan bermula dari hidupnya, hingga saat dia hampir menghembuskan nafas terakhir, masih lagi cintanya segar mekar untuk mereka yang dikasihinya.

Pernah dia berkata, “Sesungguhnya diriku bagi kalian bagaikan seorang ayah bagi anaknya.” (riwayat al-Darimi).

Juga ini pesannya, "Sesungguhnya perumpamaanku dengan umatku seperti seorang lelaki yang menyalakan api, lalu datang serangga dan kelkatu mengerumuni api itu. Maka aku berusaha menjauhkan kalian dari terkena api itu, sedangkan kalian sentiasa ingin mendekati api itu."  (riwayat Bukhari dan Muslim).

Hingga dia meletakkan tanggungjawab ummatnya ke atas dirinya sendiri, "Aku lebih utama bagi orang-orang yang beriman daripada diri mereka sendiri. Sesiapa dari kalangan kaum Mukminin yang meninggal dunia meninggalkan hutang maka ke ataskulah tanggungjawab melangsaikan hutangnya. Sesiapa dari kalangan mereka yang meninggalkan harta, maka ia adalah bagi warisnya." (riwayat Imam Ahmad, al-Bukhari, Muslim, al-Nasai dan Ibnu Majah).

Hingga bibirnya tak pernah kering mendoakan insan-insan kesayangannya, sebagaimana dikisahkan oleh Aisyah, isterinya tercinta, "Tatkala saya melihat Nabi SAW berada dalam keadaan baik, saya berkata, “Wahai Rasulullah! Doakanlah untuk saya.” Rasulullah SAW pun mendoakan, “Ya Allah! Ampunilah dosa Aisyah yang terdahulu dan yang terkemudian, yang tersembunyi dan yang terang.” Mendengarnya, Aisyah ketawa gembira sehingga kepalanya jatuh ke ribanya kerana terlalu gembira. Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Adakah doa saya menggembirakan kamu?” Aisyah menjawab, “Kenapa tidak, saya begitu gembira dengan doamu itu?” Rasulullah SAW bersabda, “Demi Allah! Inilah doa yang saya panjatkan untuk umat saya dalam setiap solat.”

Disimpan untuk mereka, doa mustajabnya, "Setiap nabi mempunyai doa yang mustajab. Maka setiap nabi bersegera memanfaat doa itu. Tetapi aku menyimpankan doa itu sebagai penolong untuk umatku pada Hari Kiamat." (riwayat Muslim dalam kitab al Iman)

Kerapkali menitis airmatanya, mengenang nasib insan-insan kesayangannya. Hingga ke akhir hayatnya, tetap dia minta untuk mengetahui nasib ummatnya, hingga akhirnya dia tenang mengetahui janji Allah untuk mereka.

Ada lagi, cinta teragung, mengatasi segala cinta yang ada di dunia. Itulah cinta Allah, pencipta kepada makhluknya. Terlalu banyak bukti cintaNya, "Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkanNya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (al-Nahl: 18).

Dia sentiasa ada di sisi, "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka). Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta betul." (Al-Baqarah : 186)

Dia maha pengampun, ”Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertobat kepadaNya. (Jika kamu, mengerjakan yang demikian), niscaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik (terus menerus) kepadamu sampai kepada waktu yang telah ditentukan dan Dia akan memberi kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya.” (QS Hud [11]: 3)

"Allah membentangkan tanganNya di malam hari agar orang yang berbuat keburukan di siang hari bertobat, dan membentangkan tangan-Nya di siang hari agar orang yang berbuat keburukan di malam hari bertobat. (Ini akan terus berlaku) hingga matahari terbit dari arah Barat" (HR Muslim).

"Dia akan mengampuni semua dosa, sekalipun dosanya sepenuh isi bumi, “Wahai manusia, sekiranya kamu datang kepada-Ku dengan membawa dosa seisi bumi kemudian kamu bertemu Aku dengan dalam kedaan tidak menyekutukan Aku dengan sesuatu apa pun, niscaya Aku datang kepadamu dengan membawa ampunan seisi bumi pula,” demikian bunyi sebuah hadis qudsi yang diriwayatkan Imam Tirmidzi.

Dia memberi segalanya. Segalanya yang diperlukan oleh hambaNya. Walaupun seringkali pemberianNya dibalas dengan keingkaran, namun Dia tetap memberi dan memaafkan. Adakah lagi cinta sehebat dan seagung CINTA ini?

Dan dia teringat kembali kepada CINTA yang ditemuinya di pasaraya tadi, itu juga CINTA yang dititipkan oleh pemilik CINTA, Allah sang pencipta kepada hambaNya yang dikasihi. Dia menyorong troli, meninggalkan CINTA di pasaraya, dengan azam untuk memiliki CINTA sang pencipta, kerana hanya dengan memiliki CINTA Allah, dia akan memiliki segala-galanya..!

No comments: