Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, February 26, 2012

Plot 3: "..we have been married for.."


"..we have been married for 5 months, 2 weeks, 2 days.."

Oh, lamanya baru ada feel nak sambung cerita ni. Kalau macam ni la gayanya, agaknya beranak cucu dulu la kot baru habis cerita ni.. he he. Baik kita sambung lagi dari sini...

Esoknya, saya bersiap-siap untuk mengadap ustazah dan naqibah saya. Betul ke tekaan saya, ustazah nak bincang tentang TU? Kot-kot pasal lain, buat malu je..hik hik.. walaupun hati sangat yakin sebenarnya.. heee

Dengan penuh debaran dan tanda tanya (aduss ayat..he he), saya pun duduk la bersimpuh penuh adab sopan dan tatasusilanya di depan ustazah dan naqibah saya (rasa macam pesalah depan hakim pun ada, tunggu hukuman dijatuhkan..hu hu). Ustazah dengan penuh lemah lembut dan berlapiknya memulakan mukaddimahnya (he he dah biasa dah, maklum lah dah ada dua kali pengalaman macam ni, bezanya kali ni kelihatan lebih serius, terutama dengan kehadiran naqibah sekali)

Hati kata apa masa tu? Pasrah. Redha. Perasaan ini timbul dari semalam lagi, yang ajaibnya semua alasan-alasan yang biasa keluar sebelum ini seakan luput, lenyap ditelan bumi. "Haish, apa dah jadi pada aku ni?", hati bermonolog.

Akhirnya benarlah seperti yang diduga. Ustazah terangkan kepentingan baitul muslim, terutama untuk meneruskan kelangsungan dakwah. Sesekali naqibah menambah, mengukuhkan hujah. Saya? senyap membatu, menjadi pendengar setia. Tak tahu nak kata apa. Akhirnya, ustazah selesai dengan hujah dan pujukannya, memberi ruang untuk saya bersuara.

Hanya satu ayat keluar dari bibir, "InsyaAllah, nanti saya bincang dengan ma dengan abah". Ustazah kelihatan sedikit terkejut, agaknya kali ni pun dia ingat saya akan beralasan lagi. (Sebenarnya, saya pun terkejut dengan jawapan saya)

"Alhamdulillah, ustazah lega dengar Ayu kata macam tu, Ustazah ingat Ayu nak tolak lagi. Kami dah bincang perkara ni sebelum kami pergi tunaikan haji (ustazah dan naqibah baru beberapa bulan pulang dari Tanah Suci), kami ambil keputusan nak selesaikan perkara ni selepas balik nanti. Kami doa di sana supaya urusan ini dipermudahkan", terang ustazah.

Terharu. Itu saja satu perkataan yang tergambar di benak fikiran. Mereka mendoakan saya di sana! Subhanallah. 

Kebetulan, saya merancang untuk pulang ke kampung beberapa hari akan datang. Jadi saya berjanji dengan mereka untuk bincangkan hal ini dengan ma dan abah sebaik pulang nanti. Bincang dan minta izin ma dan abah untuk bertaaruf dengan calon yang akan diperkenalkan nanti. Sesi taaruf itu nanti hanya untuk berkenalan secara ringkas dan melihat kesesuaian kedua-dua calon, tidak bermakna sesi ini akan terus membawa kepada akad nikah dan walimah. Kalau tak mendapat kesesuaian, dan ada perkara-perkara yang tidak mencapai kesepakatan (mungkin calon dan keluarga ada syarat tertentu yang ditetapkan), ia akan berakhir setakat sesi ta'aruf, dengan kefahaman dan berlapang dada bahawa ada pasangan yang lebih baik disediakan oleh Allah untuk calon Baitul Muslim yang terlibat.

Fuuuhh.. lega.. Berakhir sudah la sesi yang 'genting' dengan ustazah dan naqibah. Berpeluh sejuk la jugak, walaupun aircond bilik naqibah tu boleh tahan kuatnya. Teringat balik janji dengan ustazah tadi. Aduhai, macam mana nak cakap dengan ma dan abah ni ya? (hu... sapa suruh pandai-pandai janji), baru beberapa hari lepas (bila telefon mereka), ma dengan abah pertahankan lagi pendapat mereka, baik habiskan dulu pengajian PhD, baru nikah (walaupun ma abah tak kata wajib ikut, tapi saya faham apa maksud mereka). 

Al kisahnya, beberapa hari lepas ada mak cik bertanyakan ma tentang saya. Terus dijawabnya, "Dia sekolah (baca: belajar) lagi" . Sah! Ma dan abah belum sedia lepaskan anak perempuan sulung dan tunggal mereka ni. 

Macam mana nak buka cerita nanti? Dah la tak pernah bincang perkara ni dengan serius. Biasanya saya gelak-gelak saja cerita pada mereka bila ada yang bertanya. Macam mana kalau ma abah tak bagi taaruf dulu? Segan juga dengan ustazah dan naqibah, walaupun nanti mereka akan faham dan terima apa saja jawapan. hu hu.. dilema.. dilema.. Apa jawapan ma dengan abah nanti? Takut, risau, nervous..

"Ya Allah, kalau ini yang terbaik untuk aku, dia, keluarga kami, dakwah kami dan agama kami, maka permudahkan urusan kami. Jika sebaliknya, maka jauhkanlah kami dari kemurkaanMu" 

Doa pertama yang dititipkan khusus untuk dia (selain doa umum untuk semua muslimin muslimat, usai solat)

Okeh, kita biarkan saya berdilema seketika ya, nanti kita sambung lagi insyaAllah.




3 comments:

ilsya said...

suspen btul entri nih..hihi..semangat nk tau plot setrusnya =)

Anonymous said...

akak, boleh tak percepatkan sedikit entry ni memandangkan saya juga bakal melalui saat2 genting ini..

Anonymous said...

Hey! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing
very good results. If you know of any please share.

Kudos!

Take a look at my website luggage storage paris