Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, February 18, 2012

"..jangan minta tak hujan.."

Teringat satu petang. Keluar beli keperluan untuk jungle trekking dengan adik-adik, di Taman Negara Penang, esok. Suami memandu, cermat. Kedengaran celoteh DJ di corong Radio IKIM.fm. Cuaca agak mendung. Saya mengarahkan pandangan ke dada langit. Ada rasa risau bertamu di hati.

"Macam nak hujan je hari ini", suara saya bertingkah dengan suara DJ di radio.

Suami membisu, fokus. Sekilas dia memandang awan tebal yang berarak perlahan ditiup angin petang.

"Ya Allah, janganlah hujan esok", kerisauan menggamit. Takut-takut hujan mengganggu aktiviti kami esok. Lebih merisaukan, kami AJK pelaksana program tak pernah sampai ke tempat yang bakal dijejaki esok, dan tak tahu macam mana keadaan di sana. Hanya berpandukan penerangan dan cerita suami yang berpengalaman berjungle trekking di sana. Dahlah peserta esok semuanya perempuan. Atas nasihat suami, kami carikan juga beberapa peserta lelaki yang akan bertindak sebagai bodyguard kami. He he... Dan suami sendiri akan bertugas sebagai tourist guide ("..kalau jadi apa-apa pada isteri saya macam mana?.." He he.. usik dia bila saya kata tak nak susahkan dia, memandangkan malam tu nanti dia akan bermusafir ke KL pula)

"Jangan minta macam tu", balas suami sambil memperlahankan radio. Saya perasan, itu tandanya dia akan melanjutkan perbualan atau perbincangan.

"Kenapa pula? Kalau hujan, susahlah kita esok", nak juga saya pertahankan alasan saya.

"Mintalah yang terbaik dari Allah. Kalau hujan itu yang terbaik, Alhamdulillah. Kalau tak hujan itu yang terbaik, juga Alhamdulillah. Kita kan tak tahu, Allah lebih tahu, yang mana lebih baik untuk kita esok", terang suami.

Baiklah. Saya selalu kalah dengan pemikiran positifnya. Bukan saya dah cukup positif ke? Ouh, belum cukup ya..?

Tiba-tiba teringat pada ayat Allah, yang selalu diulang-ulang samada kepada diri sendiri atau adik-adik 'bulatan gumbira'.

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)

Pang! Macam tertampar diri sendiri. Tertampar dengan ayat Allah. Tertampar dengan kata-kata suami. Macam mana boleh lupa tentang ni? Bukan selalu ke cakap tentang ni? Ya Allah, ampunkan hamba. Ya Allah terima kasih kerana menegur hamba.

Begitulah kita. Kadang kala kita rasa sedih, rasa kecewa bila apa yang kita nak, tak ditunaikan oleh Allah. Kadang kala kita rasa sedih , rasa kecewa bila apa yang kita tak nak, tapi itulah yang Allah berikan. Allah tak faham kita ke? Allah tak sayang kita ke?

Bahkan, Allah lah yang paling memahami dan menyayangi kita, melebihi segala yang ada di muka bumi ini! Sesuatu yang nampak buruk, belum tentu tidak baik untuk kita.  Sebab itu, yang pahit jangan terus diluah, yang manis jangan terus ditelan. Setiap apa yang terjadi kepada kita, adalah dengan izin Allah, dan Allah tidak sesekali bermaksud tidak baik kepada kita.

Mungkin hari ini kita tidak faham, kenapa Allah buat begini? Kenapa Allah takdirkan begini? Tetapi yakinlah, sekiranya kita melihat musibah yang datang dengan kacamata iman, insyaAllah kita akan dapat melihat anugerah yang terlindung disebaliknya. Ada anugerah di sebalik musibah.

Allah tahu apa yang kita tidak tahu. Kerana itu, mintalah Allah takdirkan yang terbaik untuk kita. Kalau yang terbaik itu datangnya diawali dengan musibah (baca: ujian),maka kita redhalah dengan Allah dan bersabarlah. Kalau yang terbaik itu datangnya diawali dengan anugerah (yang kita harap-harapkan), maka redhalah kita dengan Allah dan bersyukurlah. 

Rasulullah SAW bersabda: "Sungguh ajaib perihal orang mukmin, sesungguhnya semua urusan mereka adalah kebaikan. Dan keadaan ini tidak ada melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Sekiranya beroleh kurniaan dia akan bersyukur, maka jadilah kurniaan itu baik untuknya. Manakala apabila ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu kebaikan untuknya." (Riwayat Muslim)

Redha, sabar dan syukur. InsyaAllah kita akan tenang dengan apa saja takdir Allah. 

"Senangnya cakap, tapi bukan senang nak buat", mungkin akan kedengaran syaitan cuba menghangatkan prasangka.

Jawablah, "Memang bukan senang, kerana jalan ke syurga itu hamparannya adalah duri mehnah. Hanya yang berjaya menempuh kesukaran akan mampu mencapai syurga yang amat indah"

Jadi, mintalah pada Allah pengakhiran yang baik untuk kita, biarpun permulaannya boleh jadi pahit atau manis, sukar atau mudah.Kita redha segalanya yang Allah takdirkan, kerana Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

Monolog: Bermula saat taaruf hingga sesaat sebelum diijabkabulkan, hatinya selalu berdoa, "Ya Allah, sekiranya pernikahan ini terbaik untuk kami, keluarga kami, agama kami dan dakwah kami, maka permudahkanlah urusan kami ini, namun sekiranya sebaliknya, maka jauhkanlah kami dari kemaksiatan dan kederhakaan terhadapMu". Dia redha, apa jua takdir Al-Khaliq.

Alhamdulillah, esoknya Allah berikan cuaca yang terbaik untuk kami..



..dan kami berjungle trekking dengan jayanya, Alhamdulillah.


No comments: