Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, February 20, 2012

Ce teka..ce teka..

Ce teka..ce teka..

Hah, apa pulak mak cik ni (saya ke tu) nak membebel hari ni. Kena penangan filem Hantu Kak Limah Balik Rumah pulak ke?

Oh, tidak..tidak..tidak.. (geleng kepala, mulut mencebik, sambil jari telunjuk digoyang ke kiri ke kanan- boleh bayang tak? heh..)

Habis tu nak main teka teki apa pulak? Macam slot teka-teki di Ikim.Fm tu ke? (kotak apa berdosa? Ko tak solat.. hu hu.. punya lama nak faham, lepas tengok jawapan bertulis di fb baru faham, (=_=') adeh!)

Ini teka-teki lagi best! (macam lagu kereta Myvi tu ke? lagi best! woo..oo..oo. ok stop! dah keluar topik tu!)

Ini 'teka-teki' yang ustaz bagi masa daurah Tarbiyah Siasah minggu lepas. Wah, daurah pun ada teka-teki ke? Jomlah tengok, eh silap, baca... (^_*)

Okeh, kita serius sikit ya (konon la).

Daurah lepas bincang tentang siasah (politik) era Mekah dan Madinah. Ustaz yang sampaikan memang best, 'made in' Yaman, maksudnya belajar di sana, tapi anak jati Malaysia. Asal dia cerita je (apa-apa tajuk), mesti ada critical thinking, mesti ada kenapa, kenapa, kenapa. Contoh, kenapa Abrahah naik gajah, bukan unta atau kuda perang untuk serang Ka'bah. Kenapa Allah guna perkataan 'wahyu' dalam surah Al-Qasas ayat 7, An-Nahlu ayat 68, Maryam ayat 11 dan beberapa ayat lagi? Kenapa, kenapa, kenapa tu la yang selalu membuka minda dan menambah kefahaman, Alhamdulillah. Walaupun 'teka-teki' tu akhirnya ustaz yang jawab sendiri, hu hu.

Untuk kali ni, nak kongsi sikit saja, apa kata orang tu? Sharing is caring? 

Peringatan: Sila berselawat setiap kali selepas menyebut nama baginda nabi Muhammad saw.

Kisah 1: Serangan Abrahah dan tentera bergajah ke atas Ka'bah.

Apa yang kita tahu, berdasarkan yang kita belajar dulu-dulu dan baca buku, Abrahah nak runtuhkan Ka'bah sebab tempat ibadat yang dia buat, tidak mendapat kunjungan orang ramai. Tetapi apa yang tersirat di sebalik serangan ini? Kita tahu Allah ceritakan tentang peristiwa ini dalam surah Al Fiil (cuba buka Al Quran sekejap), tengok ayat kedua. Ada perkataan "Kaida", ustaz kata itu bermaksud perancangan jahat yang sulit. "Makar" (tak ingat surah mana, ayat ke berapa) pun bermaksud perancangan, tapi perancangan secara terangan, tetapi "Kaida" ini memang khusus untuk perancangan yang sulit. 

Baik. Apa perancangan sulit si Abrahah ni? Kita tahu, Ka'bah adalah tempat tumpuan orang sejak zaman dahulu lagi, dan tanpa Ka'bah, Mekah tiada apa-apa! Si Abrahah ni tahu akan lahir seorang nabi di situ pada waktu tu. Hah! Mana dia tahu? Sebab dia adalah ahli kitab! Jadi tujuan sebenar dia nak runtuhkan Ka'bah tu adalah supaya Mekah tidak lagi menjadi tumpuan ramai dan dengan itu nabi (yang bakal lahir di tahun sama serangannya ke atas Ka'bah) tidak akan berjaya melaksanakan misi baginda.

Okeh, di sinilah teka-tekinya.

Teka-teki: Apa misi baginda nabi?

Kisah 2: Penentangan kaum Quraisy terhadap nabi dan orang Islam.

Kenapa pembesar Quraisy ni benci sangat dengan nabi. Mereka guna pelbagai cara untuk sekat kerja nabi. Kalau sebab nabi tak ikut agama nenek moyang mereka, nabi bukan orang pertama yang tak ikut. Ada lagi ahli kitab yang tak ikut agama nenek moyang, tapi kenapa mereka tak dibenci, tak dikacau pun? Kalau mereka benci sebab nabi suruh sembah Allah, Allah bukan pelik atau asing bagi mereka. Bila tulis perjanjian ada 'Bismillahirrahmanirrahim'- mereka kata Allah mereka kenal, Ar-Rahman, Ar-Rahim mereka tak kenal, jadi mereka minta kekalkan nama 'Allah' saja di perjanjian tu. Kalau mereka benci sebab seruan nabi, nabi suruh orang buat baik, taat ibu bapa, takkan mereka tak suka nabi seru buat benda baik. Kalau mereka benci sebab tuntutan ibadat, masa tu mana ada lagi kefardhuan dan larangan seperti tutup aurat, solat dan sebagainya.

Mereka benci nabi sebab mereka tahu apa misi nabi.

Teka-teki: Apa misi baginda nabi?

Kisah 3: Hijrah ke Habsyah.

Apa yang kita biasa dengar dan baca, orang Islam diperintah berhijrah ke Habsyah untuk mendapatkan perlindungan dari tentangan kaum Quraisy. Disambut baik oleh Rajanya, namun kaum Quraisy menghantar wakil supaya Raja Habsyah pulangkan orang Islam ini ke Mekah.

Kalau kita fikir, kaum Quraisy kan benci sangat pada orang Islam, tapi selepas mereka berhijrah, kenapa kaum Quraisy nak mereka dipulangkan balik, kenapa tidak biarkan saja orang Islam yang dianggap pengacau ni keluar dari tempat mereka? Sepatutnya mereka gembira bila orang Islam dah berhijrah keluar, aman hidup mereka. Mereka benci orang Islam, tapi dalam masa yang sama mereka tidak benarkan orang Islam keluar dari tempat mereka. Pelik, kan?

Tak pelik, sebab mereka faham misi baginda nabi. 

Seperkara lagi, sebenarnya kalau dikatakan tujuan hijrah ke Habsyah adalah untuk mendapatkan perlindungan kerana ditentang- kurang tepat! Bahkan sebenarnya baginda nabi menghantar pasukan simpanannya (kita panggil FRU la kot) ke Habsyah, bukan sembarangan orang! Selepas berlaku gencatan senjata baru pasukan ini kembali ke Mekah. Hebat strategi baginda!

Baiklah, berbalik kepada misi baginda tadi.

Teka-teki: Apa misi baginda nabi?

Kisah 4: Hijrah ke Thaif.

Berlaku pada tahun kedukaan. Kenapa Thaif? nabi pergi dengan siapa? pergi dengan apa? 

Nabi memilih Thaif kerana di sana adalah tempat bani Tsaqif, kabilah yang dihormati selepas bani Quraisy. Thaif hebat dari segi ketenteraan dan ekonomi, malah banyak kepentingan kaum Quraisy seperti kebun-kebun ada di sana. Bila Tsaqif dikuasai, senanglah untuk menguasai Quraisy.

Nabi ke sana dengan siapa, dan kenapa dia yang dipilih baginda? Baginda membawa Zaid b Haritsah, supaya mata yang melihat tidak akan curiga kerana seolah-olah melibatkan perjalanan santai seorang ayah dan anak, tanpa tujuan khusus ataupun penting. Mereka juga berjalan kaki supaya tidak dilihat berpergian untuk suatu perjalanan yang jauh. 

Apa tujuan perjalanan Rasulullah? Adakah untuk membuka tempat baru? Baginda nabi pergi ke sana untuk bertemu dengan pembesarnya, bagi menyatakan misi baginda.

Teka-teki: Apa misi baginda nabi?

Kisah 5: Hijrah ke Madinah.

Pada perjanjian Aqabah kedua, Nabi ditemani Al-Abbas bin Abdul Muttalib, bapa saudara baginda yang belum memeluk Islam, bertemu dengan puak Aus dan Khazraj. Kenapa baginda nabi membawa bersama saudara baginda yang belum Islam?

Kerana baginda ingin memberi isyarat kepada Khazraj dan seorang wakil Aus, bahawa baginda tidak mengadakan perjanjian dengan mereka kerana baginda telah dibuang atau diusir oleh keluarga sebaliknya baginda mempunyai misi tertentu untuk dilaksanakan. Ini dibuktikan dengan kata-kata Al-Abbas,

“Wahai kalian al-Khazraj, sebenarnya sepertimana yang kamu ketahui, Muhammad ini adalah darah daging kami, hingga kini kami masih mempertahankannya dari kemarahan kaum kami, hingga kini beliau masih tetap kesayangan kami dan terpelihara di dalam tanah airnya, tetapi beliau ini tetap berkeras untuk menyertai kamu dan bersama kamu, kiranya kamu yakin dapat mengotakan janji kamu itu dan sanggup pula memberi keamanan kepadanya maka itu adalah hak kamu untuk mengambil Muhammad bersama-sama kamu, tetapi sekiranya kamu merasakan tidak berkesanggupan atau akan membiarkan beliau keseorangan maka lebih baik dari sekarang lagi kamu tinggalkannya, kerana di sini beliau masih mulia dan dijaga oleh kalangan kaumnya.”

Setelah perjanjian itu, orang Islam secara berperingkat-peringkat berhijrah ke Madinah.

Teka-teki: Apa misi baginda nabi?

Baiklah, cukuplah 5 kisah di atas. Jadi apa sebenarnya misi Rasulullah saw ini? Misi baginda adalah untuk membina masyarakat Muslim. Sebab itulah, sebaik keluar dari Mekah, sebelum sampai di Madinah, apabila tiba di satu tempat, baginda nabi melaksanakan solat secara berjemaah. Ini menunjukkan akan bermulanya kehidupan baru bagi orang Islam. Kehidupan sebagai sebuah masyarakat Islam. Islam di Mekah hanya dipandang pada individu, bukan sebagai sebuah masyarakat.

Begitulah juga misi kita, untuk membina sebuah masyarakat Islam! Banyak kerja kita, sudahkah kita mulakannya? Dari mana hendak mula? Mula dengan diri kita. Bentuk dulu peribadi muslim yang sebenar. Perbaiki diri dan perbaiki masyarakat, insyaAllah.

Okeh. Itulah teka-tekinya. Senang tak jawapannya? (^______^)

Monolog: tak sabar nak tungguh daurah seterusnya!



No comments: