Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, February 19, 2012

Aku sebiji bola (untuk yang sedang kecewa)

Aku sebiji bola. 

Aik, nak buat karangan autobiografi pulak ke? Macam zaman budak-budak dulu tu ke?

Tak..tak.. sekejap nak cerita.

(untuk yang sedang kecewa)?

Apa kaitan bola dengan kecewa pula. Kecewa dengan keputusan perlawanan bola sepak semalam ke? Erk.. Kelantan lawan Sarawak, siapa yang menang semalam?

Iskh, sekejap la, nak cerita la ni!

Okeh..okeh (angkat bendera putih, surrender), cerita..cerita, jangan marah-marah ya.

Huh! Okeh macam ni. Hari ni sepatutnya selesaikan satu kerja dengan pihak tertentu. Malangnya, dah beberapa kali turun naik tangga, dah beberapa kali telefon operator, masih lagi tak ada jawapan. (okeh ini adalah sesi rungutan atau bebelan, tidak baik untuk kesihatan, tolong jangan tiru aksi ini di rumah ataupun di luar rumah)

Banyak benda tertangguh sebab benda ni. Banyak tenaga dan masa terbuang sebab benda ni. Hari ni bila tak juga selesai, malah makin bertambah birokrasinya, maka hati rasa sangat kecewa, sangat panas, sangat penat. Sama panas dengan cuaca hari ni. Sama penat dengan kaki yang dibawa berjalan hampir 15 minit untuk sampai ke pejabat pihak tertentu tu. Aduh!

Dalam perjalanan balik, di bawah terik matahari, dengan kepala dah rasa panas, hati bertambah la lagi panasnya, dengan penuh kekecewaan, bermacam rungutan bermain dalam fikiran.

"Aku rasa kau ni dah macam bola sepak dah. Sekejap ditendang ke kiri, sekejap disepak ke kanan, sekejap ditolak ke atas, sekejap diasak ke bawah!" Bisikan jahat beraksi. (ok, di sinilah entry ni dapat tajuknya)

Kemudian teringat kata-kata seorang doktor (akademik) ni, "Tak apa, sabarlah, sikit saja lagi"

Datang pulak bisikan baik, "Dua tahun kau boleh sabar, takkan tak sampai 2 minggu je lagi ni (insyaAllah semoga akan selesai masalah ni), tak dapat sabar kan". Ok, sejuk balik hati.

Langkah dipercepat. Bisikan jahat terus berpencak silat, membuka jurus hasutannya, "Kau give up je lah"

Bisikan baik menepis, "Eh, mana boleh. Kau jangan emo (baca: emosional) sangat, ni sikit je ni Allah nak uji"

Sedang hati dah tak berapa panas sangat, suam-suam kuku, sikit je lagi nak sejuk, terjadi pula sesuatu yang yang kembali menghangatkan hati, kecewa lagi. (maafla, kekecewaan kedua ni tak dapat dinukilkan di sini al kisahnya) Okeh, kalau McD ada double prosperity, saya hari ni, double kecewa!

Syaitan cucuk jarum lagi. Bisikan baik terus berpencak silat dengan bisikan jahat. Akhirnya bisikan baik buat jurus penutup, " Sampai pejabat nanti, kau buka Al- Quran, tengok apa Allah kata "

Ok. Bisikan jahat terdiam, surrender!

Sampai di pejabat. Capai Al-Quran atas meja. Buka saja halamannya secara rawak (selalu buat macam ni kalau hati tak tenang). Baca terjemahannya, satu persatu. Akhirnya tersangkut di ayat ini, (T_T)

"Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu; dan akan Kami uji dengan perihal kamu" (Muhammad: 31)


Perkataan pertama muncul selepas membacanya. Malunya..... Malu kepada Allah. Seolah-olah Allah kata pada saya, Aku nak uji kau je, 

benar ke kamu orang yang berjihad.

(T_T) Ya..ya, akulah, akulah orang yang berjihad tu, berjihad melawan hawa nafsu dan bisikan syaitan.

benar ke kamu ni orang yang sabar.

(T_T) Ya..ya, akulah, akulah orang yang sabar tu, sabar bila diuji.

Tapi, nampaknya sekejap tadi aku dah gagal, aku gagal mempertahankan jihad dan sabarku! Bolehkah aku bermula semula? Biar tewas seketika, jangan tewas selamanya.

Baiklah, ya Allah. Aku nak menang dalam ujian ini. Baiklah, aku nak senyum (^_______^) dengan ujian ini. 

Ajaibnya, dah hilang kecewa, sekarang dah boleh senyum semula. Terima kasih, ya Allah.

Eh, dah faham apa kaitan bola dengan kecewa?

Ops, sebelum cerita ni tamat. Ada satu benda nak tanya.

Perlu ke cerita benda ni dalam blog? Perlu ke cerita kisah-kisah sendiri ni, macam nak promote diri sendiri je. Macamla baiiiikkk sangat.

Ha, pertamanya, sebab saya bukan baaiiiik sangat la saya cerita benda ni. Bahawasanya saya (eh macam nak ikrar pelajar baru pulak), sekali lagi, bahawasanya saya, adalah manusia biasa, mustahil hanya ada ketawa dan senyum mesra, bahkan tak jarang juga ada duka dan air mata. Mustahil hidup saya manis semua, ada juga pahitnya. Jadi, jangan terkejut dan mencemuh bila sesekali saya termerungut (jangan guna perkataan ni dalam peperiksaan ya, nanti DBP marah! He he), terbebel atau terpatah semangat. Tapi kalau saya lebih-lebih, sila tegur ya.

Keduanya, bila kita kecewa, carilah Allah. Ada satu kata-kata ni, kalau nak bercakap dengan Allah,solatlah. Kalau nak Allah bercakap dengan kita, bacalah Al-Quran. Alhamdulillah, bernas lagi mujarab!

Ketiganya, kecewa adalah pintu masuk syaitan. Lagi lama kita melayan kecewa, lagi jauh syaitan dapat masuk menjajah hati kita. Jadi, BAMMM!! Tutup pintu tu cepat-cepat, tau.

Keempatnya, sebenarnya (banyak sungguh 'nya'), sebenarnya orang yang buat kita kecewa tu tak ada kaitan pun dengan masalah kita. Dia hanya asbab saja. Sebenarnya yang ada adalah ujian antara kita dengan Allah saja. Okeh, bila kita fikir macam tu, kita takkan ada dendam, sakit hati, marah dengan orang yang kecewakan kita, sebaliknya kita fokus dengan ujian langsung dari Allah ni. Berkurang sudah masalah kita. Bersangka baik saja dengan Allah, kemudian selesai! Erm, tak susah sangat,kan?

Dan yang terakhir sekali, tercoretnya kisah ini adalah supaya saya dikemudian hari dapat menilai kembali hikmah di sebalik kejadian yang telah berlaku dalam episod kehidupan saya, supaya dengan asbab ini insyaAllah saya menjadi orang yang lebih bersyukur.

Jadi, boleh saya kongsikan cerita peribadi (dengan syarat: ada pengajaran untuk diri dan orang lain yang sudi) untuk paparan semua?

Apapun, bila Allah ada (di hati kita), hidup pasti ceria... (^_____^). Serius, dah hilang virus KECEWA! Alhamdulillah.



4 comments:

Anonymous said...

so interesting ur blog=)

Ayu Zamani said...

Terima kasih. Yang baik dari Allah..

posheart said...

*kelate mene, kelate 2 - sawk 1*
xpe2.. cerita sdri pn, lgi bgus berdasarkn pgalamn sdri n jadi rujukn utk insan spt za huhu....

kna kuat semangat jg ni, chaiyokkk!!!

Ayu Zamani said...

yo ko za.. tengok tok tuo jah dok ralit tengok bola smale..

insyaAllah sama2 kita kuatkan semangat!