Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 27, 2012

Accident lagi..

Kelmarin pagi. 

"Abang ada kelas Pendidikan Jasmani hari ni kan?", tanya saya untuk memastikan baju yang akan suami pakai untuk pergi mengajar.

"Tak, hari ni kena pergi mesyuarat untuk sukan sekolah-sekolah agama di Kulim, tak masuk kelas seharian", jawab suami. Okeh, maksudnya kena gosok baju formal (kami panggil baju Raihan).

Jadi, pagi tu suami bergerak ke Kulim dengan ustaz Borhan, salah seorang muallim Sekolah Rendah Al-Azhar, yang juga saban hari mengambil dan menghantar anak-anak dari sekitar Changlun, pergi dan balik dari sekolah dengan bas kuningnya.

Pukul 3.00 petang, sms suami lagi. Katanya mesyuarat habis lewat, tak sempat makan tengahari pun, terus memecut balik sebab ustaz Borhan perlu hantar anak-anak yang telah pun menunggunya untuk dibawa pulang. Kata suami, sebaik punch card, dia akan terus pulang.

Selesai urusan di pejabat, saya balik rumah, masak. Dah tau, suami mesti lapar, seharian tak makan, sempat sarapan saja pagi tadi. Sambil menumis pes tom yam kung dalam periuk, saya menjeling jam di hujung laptop. Pukul 4.30 petang. 

"Kenapa abang tak sampai lagi?", getus hati saya.

Capai telefon bimbit, hantar sms kepada suami.

"Abang dah ada di mana?", tertera di skrin telefon saya. Butang send ditekan.

Agak lama menunggu balasan. Tom yam kung dah siap, tinggal nasi saja lagi, dah hampir masak.

"SMK Hosba. Ustaz Borhan eksiden. Abang tolong uruskan anak-anak ni sekejap", sms dari suami.

Sangat terkejut. Eksiden? Macam mana boleh terjadi? Macam mana dengan anak-anak tu? Bermacam persoalan bermain di fikiran.

"Eksiden? Teruk ke bang?", sms saya yang seterusnya tidak berjawab.

Allahu Rabbi.. (T_T)

Dah la tadi baru ternampak sebuah kereta kancil, dengan dua penumpang (perempuan) di dalamnya, terlanggar papan tanda! Alhamdulillah, nasib baik mereka tak apa-apa.

Tunggu berita. Tak tahu nak tanya siapa. Suami mesti sedang kalut di sana. (T_T)

Ya Allah, lindungi mereka, selamatkan mereka.

Pukul 8.00 malam, suami sampai ke rumah, masih dengan baju kerja yang dipakai sejak awal pagi tadi. 

Tak terus tanya, tahu dia penat. Selepas hidangkan makanan (makan tengahari sekali dengan makan malam dah), terus ajak suami makan. Selepas suami dah makan dan mandi, bersihkan diri, baru mula bertanya.

Suami ceritakan, selepas sampai di sekolah, ustaz Borhan terus bergegas bawa bas untuk hantar anak-anak tu (sekolah rendah) pulang, sementara suami masih di sekolah, berbincang dan berbual dengan guru besar. Usai semua selesai, suami bertolak pulang. Sebaik sampai di SMK Hosba, suami ternampak ada kemalangan antara bas sekolah dengan sebuah bas lain.

"Janganlah bas ustaz Borhan", namun akhirnya tepat sangkaan suami. Bas ustaz Borhan yang terlibat dengan kemalangan tu. Waktu itu, ambulan dah mengambil sebahagian dari anak-anak yang tercedera untuk dibawa ke hospital. Terus suami hubungi ikhwah akhawat, pak cik mak cik yang merupakan waris anak-anak tersebut. Suami ikut anak-anak dan ustaz Borhan yang juga tercedera, ke hospital Jitra.

Allahu Rabbi, terkejut tak terkata. Fobia 3 minggu lepas belum reda, datang pula berita yang tak disangka-sangka ni. Saya tidak tahu bagaimana keadaan di tempat kejadian, kerana saya tak ikut serta menyaksikan. Tunggu juga berita di TV1 sebab kata suami, RTM datang dan temuramah suami setika ditempat kejadian, namun tak kelihatan pula berita tersebut di tv.

Malam tadi, Dr. Asmat emailkan tentang berita di yahoo group.

Salam,

Petang tadi sekitar 4 petang telah berlaku satu kemalangan bas sekolah yang membawa pelajar SRAZ di lebuhraya PLUS berhampiran Hosba (midpoint antara Jitra dan Changlun). Bas ini dipandu oleh akh Borhan, ahli aktif Ikram Kubang Pasu yang juga merupakan seorang Mualim di SRAZ. Kemalangan melibatkan dua buah bas dan kecederaan agak parah juga.

Semasa kejadian, akh Borhan dalam perjalanan membawa anak2 pulang pulang ke rumah. Seramai lebih kurang 11 pelajar telah mengalami kecederaan dan dihantar ambulan ke Hospital Jitra. Suasana di tempat kejadian agak panik dengan anak2 yang menangis. Ibubapa yang dimaklumkan oleh pihak sekolah juga ramai yang datang ditambah dengan trafik jam serta orang ramai yang berhenti. Ramai guru2 dan ahli Ikram yang hadir memberikan bantuan serta sokongan moral ditempat kejadian, menghubungi waris, dll. Apabila semua sudah dipindahkan ke hospital Jitra, ramai ikhwah dan akhawat datang menziarahi akh Borhan dan pelajar2 di wad kecemasan Hospital Jitra pula. Beberapa pelajar dibenarkan balik, namun Ustaz Borhan dan 4 pelajar lain telah dihantar ke Hospital Alor setar untuk rawatan lanjut. 3 pelajar lagi dimasukkan ke wad di hospital Jitra dan seorang dipindahkan ke Hospital Kangar.

Kesemua yang dipindahkan ke Hospital Alor Setar mengalami kecedaraan agak serius. Akh Borhan mengalami patah tulang peha dan tangan, serta luka di kepala dan bahu. Pelajar2 mengalami kecederaan lain seperti patah/ tulang retak.

Di awal pagi hari, Mualim Borhan ini mengambil anak2 kami pergi ke sekolah, di siang harinya mengajar anak2 kami, dan disebelah petangnya pula membawa anak2 kami pulang ke rumah. Itulah rutinnya sejak saban tahun yang lalu.

Bersama kita doakan agar kesemua mereka diberi kesihatan yang baik dan agar cepat sembuh.

asmat
Tolong doakan mereka, insyaAllah saya akan update lagi sebaik mendapat berita tambahan.
Monolog: Ahad malam, suami hantar seorang ikhwah ke bahagian kecemasan, hospital Jitra, setelah tiba-tiba mengadu sakit selepas usrah mereka. Sekarang sangat sensitif dengan berita-berita, terutamanya yang melibatkan ikhwah-akhawat. (T_T). Jaga diri semua, sentiasa ingat Allah dan mulakan pekerjaan dengan menyebut namaNya.
Gambar- sinar harian.

p/s: klik untuk baca berita di akhbar sinar harian.
Fakta sebenar:
1. Tiada seorang pun penumpang yang tercampak keluar
2. Jumlah yang dikejarkan ke Hospital adalah 14 orang
 

1 comment:

wina10 said...

Kesian nya Ustaz Borhan, dia baik sangat dengan anak2 sekolah SRAZ tu... 😭😢