Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, October 22, 2009

...ayah saya sakit KANSER..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, mentari hari ini bersinar lagi, tanda bermulanya hari baru selepas hari semalam.. menandakan juga Allah masih memberi peluang kepada kita semua untuk memperbaiki diri, memantapkan iman.. semoga saki baki hidup ini dimanfaatkan sepenuhnya insyaAllah...

Saya nak kongsi satu kisah... mm kisah lagi, mungkin ada yang dah muak dengan cerita-cerita saya?? Tapi saya rasa sebaliknya, setiap hari bila Allah memunculkan kisah-kisah yang baru dalam episod hidup saya, saya rasa amat-amat bersyukur, datang lagi pelajaranMu buatku ya Allah.. dan bila episod ini berlangsung, saya tercari-cari hikmahnya.. macam penyiasat lebih kurang, menyelidik, mengkaji, mencari bukti dan jejak.. apa yang Allah cuba sampaikan pada saya..kenapa saya? kenapa tidak kepada orang lain? dan hasilnya biasa tidak mengecewakan.. syukur padaMu yaAllah.. Saya rasa kehidupan saya sangat bermakna dengan warna-warni, suka duka, peristiwa yang berlaku dalam hidup saya, kadang-kadang saya jadi 'pelakon pembantu' saja, kadang-kadang saya jadi 'saksi kejadian' dan tak terkecuali, saya juga jadi 'watak utamanya'.. saya percaya semuanya bermanfaat untuk saya.. apa kata anda juga turut memegang watak dalam kisah ni.. mungkin watak 'pemerhati bebas' ? mana tahu kisah ini juga bermanfaat untuk anda.. insyaAllah.. itulah tujuannya saya catatkannya di sini.. kita kongsi manfaatnya yea..

Ouh ya, sebelum bermula.. nak bagitau awal-awal, kisah ni ringkas saja, tapi skripnya agak panjang... nampaknya hanya yang betul-betul nak jadi 'pelakon tambahan' dalam cerita ni saja akan berjaya menyudahkan bacaan..

Baru-baru ni, ketika saya dok membelek artikel-artikel untuk persediaan perbincangan dengan supervisor (SV), satu mesej masuk ke inbox handset saya.. diikuti mesej-mesej balasan yang berselang ganti antara saya dengan dia..

Dia : Salam, kak...nak tanye

Saya : ya dik, ada ape

Dia : saya nak mintak nasihat dan tips belajar dari akak..saya study ikut cara saya dari sem 1 dulu, tapi saya rasa ada silap kot coz selalu tak boleh lepas pointer 3.5... saya nak ubah cara saya tu dan kalau boleh biarlah sem last ni saya dapat apa yang saya inginkan dari dulu, saya nak improve dan lepaskan diri saya dari barrier yang menghalang saya untuk berjaya, saya nak gembirakan ayah saya yang tengah sakit sekarang dan nak hadiahkan kejayaan kat dia.. do you mind sharing your way of study with me? saya tak kisah pun kalau cara akak susah. saya betul-betul nak berjaya! akak nasihatkan saya boleh?

Saya : is this your last sem, dear?

Dia : yes, it is.. i really hope i can do something for him.. ayah saya sakit kanser for years, dah terlalu kurus sekarang, akak pun lagi besar dari dia..dia selalu cakap nak tengok saya berjaya. i really hope this year i can make it! saya nak berubah

Saya : agak susah nak explain melalui sms ni, can you give me your email? nanti akak reply yea..

Begitulah permulaan ceritanya.. lalu saya terus menaip balasan ke emailnya...


Assalamualaikum, huda..

sorry lambat reply..

first of all, akak sangat bangga dengan huda, punya semangat tinggi untuk hadiahkan kejayaan kepada ayah tersayang.. akak rasa huda dah penuhi syarat pertama untuk berjaya. KEINGINAN.. huda ada keinginan, malah keinginan yang tinggi dan bersungguh-sungguh untuk berjaya..akak pun dulu macam tu, dari sebuah KEINGINAN, lahir usaha yang bersungguh-sungguh, alhamdulillah dengan izin Allah, impian akhirnya tercapai..

akak juga terharu, huda sanggup buat apa saja, walaupun susah, demi seorang ayah.. akak pun tak pasti, kalau akak ditempat huda, apakah akak akan sekuat huda.. tapi akak yakin, huda kuat dan huda mampu berjaya, sebab tu Allah takdirkan huda untuk berada disini sekarang, merasai kesusahan sebegini..

macam akak kata tadi, huda dah pass syarat pertama, iaitu ada keinginan yang kuat utk berusaha dan berjaya.. tinggal sekarang, macam mana nak jadikan kekuatan keinginan tu untuk menggerakkan usaha, dalam masa yg amat-amat terhad ni (hanya tinggal seminggu sebelum final examnya bermula).

ok, akak sendiri sebenarnya tak ada tips yang tetap, atau diyakini akan berhasil, akak cuma mampu kongsi, dari pengalaman sendiri mahupun org lain di sekeliling.. akak bahagikan tips kepada dua, tips spiritual (kerohanian) dan tips belajar

untuk tips kerohanian, pertama sekali huda kena yakin dengan sepenuh hati bahawa, kejayaan itu milik Allah, Dia yang menentukan penerimanya, kepada siapa Dia ingin anugerahkan.. semua bergantung kepadaNya, dan pastinya Dia maha adil, maha pengasih, maha penyayang kpd hambaNya.. Jadi, untuk dapatkan kejayaan ni, mintalah dari pemiliknya, empunyanya, Allah swt..

- bermula sekarang, banyakkan doa kepada Allah, tidak hanya selepas solat, tapi bila-bila saja, terutamanya bila nak mula study, bercakap dengan Allah, bagitau Allah, Huda nak berjaya kerana huda sayangkan ayah, nak hadiahkan kejayaaan ni pada ayah.. huda tak tahu setakat mana dapat berbakti selama hayat ayah, sebab tu huda nak gembirakan ayah, dengan kejayaan ni.. bagitau Allah semuanya.. walaupun Allah pada dasarnya tahu apa yang huda nak, apa ada dalam hati huda, tapi Allah nak hambanya merintih dan meminta kpdNya.. luahkan apa yang huda nak pd Dia, dalam doa..

- Lazimkan solat hajat sekurang-kurangya sekali dalam sehari, kalau lebih lagi baik.. tanda huda benar-benar mengharapkan pertolongan Allah, huda betul-betul bergantung kepada Allah, bukan pensyarah atau rakan-rakan.. dalam setiap solat, doa lagi.. doa dalam sujud terakhir, minta dengan Dia, doalah dengan bahasa huda sendiri, Allah faham dan mengerti..

- Jangan tinggal baca al-quran setiap hari, sebab al-quran boleh bersihkan hati, mudahkan ilmu masuk..

- cuba pujuk diri, bangun solat malam, paling kurang sekali sminggu, ni saat yang baik untuk meminta, pada waktu ni hanya kita dengan Allah saja, mintalah, mengadu lah apa saja kepada Dia

- Puasa isnin khamis juga baik untuk sistem dalaman, organ kita.. cubalah lazimkan..

untuk tips belajar, akak rasa tak susah sangat, cuma perlukan kerajinan dan ketekunan, insyaAllah.. selalu genggam harapan ayah, ingat Allah sentiasa ada untuk bantu, insyaAllah semua barrier akan roboh dengan sendirinya..

- untuk subjek yang perlukan pembacaan dan hafalan, akak cadangkan buat peta minda.. akak suka buat, satu bab, satu helai.. sebab akak tak boleh baca kalau nota panjang, jadi demotivated sebab rasa macam terlalu banyak nak cover, dan takut tak sempat.. so ambil point-point penting dalam nota, keluarkan atas sehelai kertas, untuk satu bab.. susun baik-baik topik-topik nya, gunakan highlighter pen untuk bezakan tajuk besar dan sub topic.. bawa nota ni kemana-mana saja.. faham, hafal dan cuba bayangkan apa yang ada atas kertas, lama-lama nanti insyaAllah, bila keluar exam, kita bukan saja tau apa nak tulis, malah kita dapat bayangkan, kat mana jawapan tu berada dalam nota ringkas kita..

- untuk subjek kiraan, tak dapat lari, kena buat banyak latihan.. tapi pertamanya kena faham konsep dia dulu, sebab maths tak boleh dihafal! kena faham dulu.. banyakkan buat previous questions dari paper sem2 lepas..

- mana-mana subjek yg masih blur, unclear, kena tanya kawan yg betul-betul faham, lebih baik, tanya lecturer terus, jangan bertangguh, jangan biarkan perkara yang tak difahami tu begitu saja, dengan anggapan takkan masuk exam.. sebab nanti takut menyesal bila keluar dalam paper.. make sure pergi exam dengan tenang, sebab dah faham semua konsep yang belajar, especially maths!

- jangan abaikan tips yang lecturer bagi, tapi jangan terlalu bergantung, sebab kadang-kadang tak semua tips tu tepat.. baca semua bab dulu, baru tekankan pada tips.. jangan terlalu yakin dengan tips!

akak rasa kdua-dua tips ni tak susah sangat nak buat, cuma kena ada kesungguhan, dan akak percaya huda ada nilai ni dalam diri sekarang.. masa huda amat terhad, tapi tak bermakna huda tak mampu buat.. semuanya balik pada diri huda sendiri..keinginan dan semangat huda untuk berjaya... kita berusaha, Allah yang tentukan.. dan insyaAllah Allah akan takdirkan yang terbaik untuk huda..

macam akak kata, apa yang akak bagi ni tak menjamin kejayaan, walaupun huda dah buat semua, tak semestinya ia suatu kepastian untuk dapat 3.5 above, apa yg huda dapat di akhir sem ni, itu yang terbaik untuk huda.. yakin dan percayalah, sebab Allah tahu apa yang terbaik untuk huda, andai huda dapat nanti bersyukurlah, tapi kalau tak dapat, yakinlah Allah ada perancangan lain untuk huda.. yang penting, ikhlaskan hati, usaha dan doalah kepada Allah, bermula sekarang sehingga selepas dapat keputusannya nanti..

akak tak dapat bantu huda, hanya huda dapat bantu diri diri sendiri, dengan izin Allah.. apapun, akak sentiasa doakan huda, semoga huda dapat mencapai apa yang huda idamkan.. dan semoga ia hadiah yg terbaik untuk ayah huda, namun akak yakin huda sendiri adalah hadiah yg teristimewa dari Allah untuk ayah, ayah huda bertuah Allah kurniakan anak yang sangat baik kepadanya..

akak ucapkan selamat berjaya untuk huda, doa akak selalu bersama huda, semoga Allah sentiasa membantu huda dan meredhai setiap langkah dalam kehidupan huda.. kalau ada apa-apa, akak sdia mendengar dan bantu apa yang mampu..

wassalam

salam sayang
kak ayu

Itu isi email saya kepadanya, saya terharu sebenarnya, bagaimana Allah tunjukkan pada saya, semangat dan jihad seorang anak untuk memberi kebahagiaan kepada si ayah yang sedang sakit, yang tiada harapan (menurut doktor) untuk pulih.. sangat kental hati anak ini.. kepada kita semua, adakah kita ingin tunggu ayah atau ibu kita dijemput ilahi, baru kita nak berbakti kepada mereka? Sekaranglah masanya... huda, adik saya ni sedang berjuang untuk ayahnya, berusaha keras demi menunaikan hasrat si ayah...

Kita bagaimana? seringkali kita meremehkan usaha untuk belajar, kita tidak sedar, bahawa salah satu kebahagiaan ayah bonda itu adalah melihat usaha gigih mereka, mengerah keringat membanting tulang, akhirnya berbaloi dengan kejayaan si anak dalam hidupnya, salah satunya adalah menggenggam segulung ijazah di hari konvokesyen, seterusnya mendapat pekerjaan yang baik dan meneruskan kehidupan dengan aman bahagia.. tapi sebagai anak, jangan sesekali kita lupakan mereka, tatkala ijazah dalam genggaman, rumah besar di depan mata, kereta mewah menjalar di jalan.. ada anak-anak yang tanpa belas kasihan menghantar ibu bapa mereka ke rumah kebajikan, ada yang lebih kejam, membiarkan si ayah, si ibu merempat dijalanan tanpa pembelaan..

Jangan begitu, wahai anak.. kenanglah segala jerih perih, susah payah ibu dan ayah membesarkan mu.. jangan kau balasi mereka dengan tuba, setelah susu mereka sua kan padamu.. sementara mereka masih di sini, bersama kita.. berazamlah untuk membahagiakan mereka, jasa mereka tidak mampu kita balas, hanya yang terdaya adalah membahagiakan mereka, buat mereka senyum sehingga ke akhir nafas mereka.. seandainya mereka telah pergi mendahului kita, doa dan teruslah berdoa untuk kesejahteraan mereka di sana..

Bagi yang masih belajar, kalaupun tidak ingin fikiran tentang dirimu, kenanglah jasa ayah ibumu, hadiahkan kejayaan ini buat mereka.. jangan nanti akhirnya kita menyesal di saat mereka dijemput tuhan, lantaran kekecewaan yang kita lambakkan kepada mereka.. tiada guna lagi penyesalan di saat itu..

Semoga kisah ini ada kesannya di hati kita.. demimu ayah bonda, ku pancang tekad, ku tanam azam, ku semat cita-cita, kuteguhkan pendirian...untukku sedaya upaya membahagiakanmu.. biarlah aku juga menangis tatkala airmata mu menitis, dan inginku lihat kau tersenyum bahagia di saat aku ketawa gembira..

Wassalam

4 comments:

♥Niesa' imana♥ said...

semoga ALLAH swt,meredhai dan memberkati usaha anti..dan semoga ALLAH memudahkan segala urusan huda..ameen..=)

Anonymous said...

sgt2 beri kesan mndalam buat diriku..
syukran semuanya..
anak yg soleh menjd bekalan akhirah buat ibu bapa..
sama2 kita menuju ke arahnya..^_^

Ayu Zamani said...

terima kasih niesa'imana... agak sedih sbb ayah huda telah dujemput ilahi, tapi sgt bersyukur Allah beri peluang untuk sama2 ambil iktibar atas kisah huda ni.. Allah maha hebat perancanganNya..

Ayu Zamani said...

semoga semua yang ditakdirkan Allah untuk menjengah teratak ini akan mendapat manfaatnya, lebih2 lagi buat yg menulis ni.. insyaAllah