Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, October 14, 2009

MANUSIA vs ROBOT = 'Subjek Baru'

Assalamualaikum..

Sihat ke semua? Diharapkan bukan saja jasadnya, malah hatinya, dan yang penting IMAN nya juga sihat.. Lafaz kesyukuran dari dalam hati terbit ke bibir, buat Allah yang maha Kuasa atas limpah rahmat dan kasih sayangnya, diizinkan jasad ini dan roh ini masih bersatu dalam ketaatan kepadanya, Alhamdulillah...

Banyak benar nak dikongsi dalam teratak maya ni, tapi bila mata menjeling je kelendar mini kat sebelah laptop ni, terus pujuk hati... bersabar.. pentingkan yang lebih penting.. dan pagi ni, sebagai ganjaran atas keberjayaan (betul ke ni, maaf DBP) saya menyiapkan separuh dari kerja yang perlu, maka saya pun beri hadiah kepada diri iaitu membenarkan entri dimasukkan di sini..
Apa kaitan dengan tajuk di atas? nanti ada pulak yang kata saya terkeluar tajuk.. he he.. rutin yang tak elok untuk seorang pensyarah (kelak insyaAllah) ni.. Ceritanya macam ni..

Hari sabtu lepas, saya dijemput oleh mahasiswa UUM untuk bagi perkongsian di salah sebuah program yang mereka anjurkan, tempatnya kita tak payah cerita la ya.. yang penting kisahnya dan pengajarannya.. program ini untuk adik-adik tingkatan 1 hingga 5, dan slotnya berkisar tentang kasih sayang dan pengorbanan ibu bapa kepada anak-anak ni.. saya berikan tajuknya "Kasih Hingga ke Syurga"

Ketika dalam perjalanan, bersama 2 orang penggerak program ni, saya dah warming up untuk ceramah dah.. maksudnya?? Dalam si kancil kecil tu saya berceramah kepada 2 orang adik ni, alahai.. kesian mereka... sebenarnya, sepanjang perjalanan, ditambah dengan 'aktiviti makan langsat' (sesat) kat tengah jalan tu, adik-adik ni bercerita tentang pelbagai masalah mereka sepanjang nak menjayakan program ni, dengan masalah kewangannya, masalah komunikasi dengan ajknya, masalah dengan orang-orang kampungnya, ragam para pesertanya... macam-macam masalah kata mereka, sejak dari fasa perancangan, hingga fasa fasa perlaksanaan pada hari tu...

Saya lebih banyak diam dan mendengar, membiarkan mereka bercerita, sesekali saja saya mencelah.. sebab saya nak tunggu untuk bab 'kesimpulan', biar mereka conquer bahagian 'isi dan huraian'.. he he

Sebaik mereka habiskan cerita dengan keluhan, serik dah berprogram macam ni dan seakan berazam tak nak dah terlibat dengan aktiviti sebegini (program ni program kesukarelawanan sebenarnya), saya pun 'masuk' la dengan kesimpulan saya.. Saya katakan pada mereka, ada benda yang Allah nak ajarkan kepada mereka, ada sebab kenapa Allah titipkan masalah demi masalah kepada mereka.. pertama, kerana Allah nak bagi mereka 'markah' lebih... kedua kerana Allah nak khabarkan kepada mereka betapa manusia ni ada pelbagai ragam, dan Allah nak ajar bagaimana nak berhadapan dengan kepelbagaian ragam manusia ni, pastinya buah SABAR diperlukan..dan sabar itu bukan pada bibir saja, tapi pada perasaan dan hati dan kemudiannya digerakkan oleh jasad dan pancaindera.. semua orang boleh kata dia ni adalah penyabar orangnya, tapi dugaan macam ni la sebenarnya menentukan tahap kesabaran seseorang..

Saya sambung lagi 'kesimpulan' saya, sambil mereka berdua tekun mendengar, sesekali mengangguk setuju, sesekali ketawa kecil (saya pun lega dengar mereka ketawa, hilang sikit stress mereka hendaknya).. saya kata lagi, berkomunikasi dan berhadapan dengan manusia ni amat mencabar, sebab mereka MANUSIA.. bukan ROBOT.. kalau robot senang, kalau tak suka kita boleh off kan suis nya, tapi kalau manusia, yang juga punya hati dan perasaan disebalik ragamnya tu, kena lah kita berhati-hati, ada tempatnya perlu kita mengalah, ada tempatnya kita perlu bertegas, semuanya perlu kemahiran tu, dan Allah telah beri mereka pelajaran tentang kemahiran tu sepanjang program ni, pelajaran ni tak kan ditemui di kelas-kelas biasa, di kuliah-kuliah harian di universiti..

Nampak tak, betapa berharganya 'subjek' yang mereka belajar selama menguruskan program ni. tu baru sikit, kalau mereka gali lagi, maka akan timbul lebih banyak 'subjek-subjek baru' yang telah Allah ajarkan pada mereka.. jadi, positiflah dalam menilai kehidupan dan setiap apa yang berlaku di sekeliling kita.. Kalau kita menerima dugaan dengan keadaan marah, tak puas hati dan kecewa, maka kita takkan nampak akan kebaikan, hikmah dan pengajaran Allah pada kita.. rugilah kita camni..Saya lega bila mereka nampaknya telah 'membuka mata' untuk melihat dan meneliti hikmahnya kesusahan mereka.. saya juga bersyukur kerana Allah mentakdirkan saya sebagai 'pelakon tambahan' dalam kisah mereka.. kerana saya juga mendapat ganjarannya..

Saya pun banyak belajar pada hari tu, belajar dari adik-adik ni tentang cara melihat kehidupan.. setiap kejadian yang sama, boleh dilihat dan dinilai oleh orang yang berbeza dari perspektif yang berbeza.. yang menilai dari aspek positif akan mendapat nilai positifnya, dan hati pun tenang dan redha terima ketetapan Ilahi, tapi kalau pandang dari sudut negatif saja, maka hanya kekecewaan dan amarah je la yang akan kita dapat.

Begitupun, dalam kehidupan kita seharian, takkan lepas dari berhubung dengan manusia (pesanan: jangan jadi kera sumbang!!).. jadi dalam bersahabat, atau berkomunikasi dengan orang-orang disekeliling kita, hendaklah kita sentiasa waspada.. jangan sampai ada hati terluka sebab kita terleka, jangan ada hati terguris kerana kita berlaku sinis.. sebagaimana kita ingin dihargai dan dihormati, begitu juga mereka..

Jadi, pengajaran dari kisah ni..

PERTAMA- Sabar dalam menempuh ujian, sentiasa percaya Allah ada nak ajarkan kita sesuatu, hanya kita perlu menggali dan menggali hikmahnya..

KEDUA- lihatlah kehidupan ini secara positif, maka kita akan tenang, hati pun gembira selalu..

KETIGA- Berlaku adil dan bijaklah dalam berkomukasi dan bergaul dengan insan-insan disisi kita, jangan sampai perbuatan kita menyebabkan mereka tersinggung atau terluka, selalu peka (bukan pekak) pada perubahan emosi mereka (bagi sahabat yang akrab atau keluarga terdekat) dan cubalah menjadi sahabat yang setia.. Pada saya (maksudnya, pendapat saya sendiri..) kadang-kadang melukakan hati sendiri untuk membahagiakan orang lain itu memang amat memeritkan, tapi melihat dia tersenyum girang dan ketawa bahagia itu akan secara sendirinya mengubat kelukaan hati.. dan mungkin (bagi saya), senyumannya itu sudah cukup membahagiakan, walaupun terpaksa menoreh hati sendiri..

Baiklah, semoga mendapat pengajaran.. ni baru kisah dalam kereta, belum kisah di tempat kejadian, bersama gadis-gadis melayu yang menjadi peserta program ni, banyak sungguh Allah ajarkan saya hikmah pada hari tu.. nantilah ada kesempatan nanti saya ceritakan, apa yang saya dapat dari adik-adik peserta pulak.. waa..(sambil tersenyum), sangat berbaloi perjalanan saya, tak terbanding dengan 'subjek baru' yang saya dapat..

Semoga kita semua sentiasa di bukakan hati dan minda untuk menerima hidayah dan hikmah dari Allah.. InsyaAllah.. Jumpa lagi dilain entri ya..

Wassalam

No comments: