Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, October 14, 2009

kerana buah SABAR itu amat manis rasanya..

Assalamualaikum..

Saya sangat gembira hari ni.. Allah tunjukkan kebesarannya cash !! depan mata saya hari ni.. Ingat tak entri sebelum ni, tentang 2 orang ajk pelaksana yang menjadi 'mangsa' warming up ceramah saya dalam si kancil yang kecil tu??

Petang tadi Allah takdirkan saya jumpa adik-adik ni di mall.. Mereka jerit nama saya, datang peluk dan cium tangan saya dengan wajah yang sangat ceria.. saya menjangkakan mereka masih lagi dalam mood berehat dari kepenatan, maklumlah seharian bertungkus lumus semasa program, dengan pelbagai masalah yang tak sudah-sudah (ni yang mereka adukan pada saya hari tu), ditambah pulak dengan tekanan presentation di hadapan lecturer pada hari berikutnya..

Antara 2 orang yang saya jumpa, seorangnya memang saya cam.. tapi seorang lagi saya tak berapa ingat (alamak!! penyakit lupa saya dah datang ke ni).. Sebaik peluk saya, dia pun berkata..

kak, ni orang (saya) la.. orang (saya) dah pakai tudung dah sekarang...

saya dengan muka keliru meleraikan pelukan dia dan tengok wajah dia dengan penuh tanda tanya...

La... awak?? MasyaAllah, betullah awak... akak tak perasan tadi... saya menjawab

Saya betul-betul terkejut...Dia lah, bersama dengan kawannya yang seorang lagi tu, berada dalam si kancil waktu saya 'berceramah'.. saya betul-betul tak cam... sebab hari sabtu lepas, sewaktu program tu, 5 hari yang lepas saja, dia masih belum bertudung.. dan hari ni, dia datang depan saya dengan bertudung!! MasyaAllah, subhanallah.. saya terkedu seketika.. lalu saya peluk dia sekali lagi.. kali ni saya peluk dia erat-erat, saya kagum dengan kuasa Allah..saya tak ingin mempersoalkan apa sebabnya, atau apa yang menjentik hatinya untuk berubah.. saya hanya mampu lafazkan kesyukuran.. Ingin saja saya bisikkan doa ke telinganya agar dia terus istiqamah begini, malah lebih baik dihari-hari akan datang... namun saya bisikkan saja doa itu di dalam hati saya kerana saya tahu Allah maha Mendengar dan maha Memakbulkan doa..

Terima kasih Ya Allah, kau jadikan aku saksi kebesaran dan keagunganMu.. Dari seorang wanita yang 'biasa-biasa' pakaiannya kepada muslimah yang anggun bertudung.. Ya Allah, siapalah aku untuk menuding jari kepada mereka-mereka yang kelihatan 'biasa-biasa' pada fizikalnya, kerana apabila disapa sinar hidayahMu, mereka mampu menjadi muslimah yang luar biasa..Saya gembira kerana diberi peluang menjadi 'pelakon tambahan' yang terus menerus mendapat ganjaran dari kisah ini..

Bila saya bertanyakan perkembangan program mereka, bagaimana komen pensyarah yang menurut mereka hari tu, adalah seorang pensyarah yang susah nak bagi markah yang baik kepada pelajarnya, bagaimana sambutan ibu bapa di majlis penutup program, bagaimana reaksi para peserta selepas tamat program... mereka beriya-iya menceritakan pengalaman mereka kepada saya..

Apa yang saya dapat simpulkan, semuanya adalah kesan benih SABAR yang mereka tanamkan dalam hati mereka, yang akhirnya membuahkan kemanisan yang tidak dapat dibeli di mana-mana dan tidak dapat diperolehi dengan hanya sekadar kuliah umum di universiti.. saya pun terkejut dengan komen-komen POSITIF mereka berdua (teori positif ni saya dah cerita pada entri lepas).. Semua perkara NEGATIF yang mereka adukan pada saya, disaksikan oleh si kancil hari tu akhirnya bertukar kepada perkara POSITIF..

Hari tu mereka kata, agak susah untuk mendapatkan kerjasama orang kampung.. tapi hari ni mereka terharu bila di akhir majlis, seorang mak cik dari kampung tu, datang kepada mereka dan menangis kerana terharu dengan usaha gigih mereka cuba memberi kesedaran kepada anak-anak kampung itu..

Hari tu mereka kata, susahnya nak handle adik-adik peserta tu sebab mereka seolah-olah tidak mahu terlibat dengan aktiviti yang dijalankan.. tapi hari ni mereka terharu apabila adik-adik peserta tu hantar sms kepada mereka ucapkan terima kasih, dan penghargaan kerana selama ni tiada sesiapa pun yang kisah tentang mereka di kampung tu, mereka gembira dengan aktiviti yang dijalankan dan berharap kakak-kakak dan abang-abang ini akan mengunjungi mereka lagi, nanti..

Hari tu mereka kata, amat risau mengenangkan pensyarah yang mereka gelarkan killer lecturer.. tapi hari ni mereka tersenyum bangga kerana usaha susah payah mereka akhirnya dihargai pensyarah tersebut, malah pensyarah tu hampir menitiskan air mata terharu mengenangkan nasib anak-anak kampung tu, sambil ucapan syabas dan tahniah buat mereka yang memilih anak-anak itu untuk menjalankan program kesukarelawanan mereka

Hari tu mereka kata, dah serik berprogram macam ni, banyak masalah, dan kalau diberi peluang lepas ni pun, mereka berazam tak nak dah sertai.. tapi hari ni mereka bersemangat bercerita kepada saya, kalau boleh mereka nak terlibat lagi dengan program-program sebegini, turun kepada masyarakat, membantu mereka yang serba kekurangan.

Hari tu saya nampak mereka sangat sedih, runsing dan kecewa... tapi hari ni berkat benih SABAR yang mereka tanam, mereka sudah mampu tersenyum dan ketawa, minda mereka juga semakin terbuka melihat kesengsaraan masyarakat yang tidak pernah terbayang di minda selama ini, mereka semakin matang menilai setiap ujian yang datang dalam hidup mereka dan pastinya mereka sekarang disuntik dengan kekuatan dan semangat yang luar biasa..

Semuanya kerana benih SABAR, bayangkan kalau mereka tidak menanam benih ini sepanjang program ini, mungkin mereka berputus asa di pertengahan jalan.. lantas bertindak membatalkan program ini..pastinya mereka tidak akan mendapat hikmah yang Allah cuba sampaikan kepada mereka.. Dari pengamatan saya, Allah bukan saja menurunkan hikmah program bermasalah ini kepada penduduk kampung terbabit, bahkan juga anak-anak disitu, pensyarah mereka, kawan-kawan sekuliah mereka, dan tentunya kepada diri mereka sendiri sebagai penggerak program yang bermatian menahan perasaan dan berperang dengan emosi untuk melunaskan tanggungjawab mereka.. Oh lupa, saya juga ada bahagian dari hikmah kejadian ini.. saya yakin kerana saya dapat merasainya.. sekarang terpulanglah kepada individu-individu yang terbabit dalam kisah ini, samada nak ambil atau abaikan hikmah dari Allah ini.. saya telah mengambilnya, saya yakin adik-adik saya yang berdua ini juga.. Anda bagaimana?

Apa yang penting dari kisah benar ini, jangan sesekali menganggap dugaan dan ujian yang mendatangi kita itu sebagai penghalang dan perencat kekuatan kita, sebaliknya jadikan ia penguat semangat kita, lagikan logam perlu dipanaskan api untuk menjadikannya kuat, begitu juga kita sebagai manusia, dugaan dan ujian adalah 'bahan bakar' untuk menjadikan kita kental dalam menjalani kehidupan seharian.

Akhir kata, yang baik ambillah sebagai pengajaran, yang buruk jadikan sempadan.. Lihatlah alam, diri dan peristiwa yang terjadi dalam kehidupan kita sehari-hari sebagai ilmu tambahan (yang penting dan berguna) buat bekalan sepanjang perjalanan kita sebagai hamba, menuju tuhan yang Esa.. InsyaAllah.. kepada yang sering rasa sedih dan kecewa kerana masalah yang bertimpa-timpa, jangan risau kerana Allah sebenarnya sedang memerhatikan anda dengan penuh kasih sayang dan Allah bermaksud untuk menjadikan anda insan yang kuat dan hebat.. tanpa kesusahan, mana mungkin kita kenal erti kesenangan.. semoga mendapat manfaat..

p/s: hebatnya ukhwah yang Allah semaikan dalam hati kami, saya hanya kenal adik-adik ni melalui sms sehari sebelum program berlangsung, dan hanya bersua muka pada hari program, namun saya dapat rasakan seolah-olah kami sudah bertahun kenal.. mereka boleh terus meluahkan masalah dan rintihan mereka pada saya, dan saya juga rasa amat selesa dengan mereka.. satu lagi 'hadiah' dari Allah buat saya, dikelilingi oleh adik-adik dan sahabat-sahabat yang walaupun biasanya datang membawa masalah (maksud saya bercerita) kepada saya, namun perginya mereka (bukan selamanya) meninggalkan saya dengan pelbagai pengajaran yang tidak ternilai harganya.. Syukur padaMu ya Allah..

Wassalam..

No comments: