Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, August 23, 2009

Al-Kisahnya H1N1

Assalamualaikum...

Bagaimana hari ke-2 anda di bulan Ramadhan?

Seperti yang kita semua sedia maklum, kisah H1N1 ni memang hebat diperkatakan di sana-sini, di dada-dada akhbar sibuk mencatat angka kematian terkini, saluran-saluran TV dan radio juga tak kurang hebatnya. Itu belum lagi dikira 'radio-radio tak rasmi' yang membawa berita mulut ke mulut yang kadangkala lagi hebat liputannya dari TV atau radio, boleh kalah lah kiranya wartawan-wartawan yang tersohor yang sedia-ada. Tapi biasanya liputan 'secara langsung' ni lebih suka dilaporkan terus dari kedai-kedai kopi, kawasan kejiranan (terutama rumah jiran) atau bilik-bilik asrama.. Apa-pun, kisah H1N1 ini tidak wajar dipandang enteng..

Al-Kisahnya, sabtu lepas saya dan adik-adik kesayangan saya telah ke KL untuk menghadiri sebuah program, saya memenuhi undangan sebagai panel forum manakala adik-adik saya sebagai sebahagian peserta program bercorak motivasi akademik tu. Ouh ya, PRISMA namanya...

Bukan debaran sebagai panel yang nak diceritakan (inilah pertama kali p bagi talk tapi rasa macam nak p exam, sebab soalannya tidak diberi secara khusus dan agak last minute , siap moderator pesan : expect the unexpected!! lagi). Yang nak diceritakan adalah 'habuan' selepas balik dari program tersebut..

Sebaik jejak je bumi Sintok pagi Ahad tu, badan dah mula rasa tak sedap. Tapi sebab penat dan mengantuk yang amat, maka mata pun dengan jayanya terpejam, dan akhirnya bermulalah 'pelayaran' yang mendamaikan....

Bangun-bangun je dari 'mimpi yang panjang' (tak mimpi apa-apa pun sebenarnya, tak dan nak mimpi, letih sangat), kepala terasa berdenyut-denyut, badan panas, sakit sendi dengan urat semua, tetiba saja selsema dan batuk pun menjadi-jadi.. Hati dah risau dah.. jangan..jangan...

Dah la saya ni agak 'degil' untuk pakai mask masa kat KL hari tu.. Adik-adik dah bebel-bebel dah...

Kemudian mesej beberapa orang adik-adik yang ikut ke KL, ada yang jugak demam-demam.. Saya pun sibuk pesan pada mereka, Jaga Kesihatan.. padahal saya pun terlantar atas katil..

Yang peliknya, demam saya ni macam 'chipsmore' yang sekejap ada, sekejap takde.. Demam saya berselang hari. Hari ni saya terlantar atas katil, esoknya saya boleh berjalan kaki ke zon akademik untuk ke kelas Research Phd (buat yang tau Universiti Ulama' Malaysia atau Universiti Ugama Malaysia ni - bukan Universiti Ulu Malaysia yea-boleh agaklah jaraknya ke zon akademik), kemudian lusanya, saya terlantar lagi.. aduh susah jugak macam ni..

Mulanya saya agak keberatan nak p klinik, yelah asal nak p je terus kebah demamnya (agak-agak ni simptom apa plak yea?), tetapi setelah dinasihatkan oleh beberapa Doktor peribadi ( yang bakal Dr betul pun ada, yang macam Dr pun ada..) saya pun p lah check.. Sebenarnya bukan takut nak jumpa Doktor (yang sebenar), cuma tak berani je... Tak berani terima kenyataan... ha ha..

Alhamdulillah, masuk jumpa Doktor aje, rasa macam kebah separuh demam saya.. Baiknya Doktor ni layan pesakit.. Macam ni la baru betul, ni tak, kadang-kadang jumpa Doktor garang aje, kita yang sakit sikit-sikit rasa macam lagi parah terus (opps jangan marah ya Doktor-doktor di luar sana, tak semua, mungkin kes terpencil saje, dan kita bersangka baik, Dr ni penat, ramai pesakit kena rawat.. ye tak??) Syukur sangat, Doktor kata negative H1N1, rasanya ni lah term negative pertama yang buat saya senyum lebaaaaaar..

Ok untuk itu, kita kena sentiasa menjaga kesihatan kita, isu H1N1 ini sebenarnya boleh dilihat dari pebagai perspektif, apa pun pasti dan pasti ada hikmah disebalik kedatangan wabak ini yang tanpa dapat disangkal lagi telah menimbulkan keributan bagi masyarakat dunia..

Saya tinggalkan bingkisan-bingkisan dibawah untuk anda... Selamat menunaikan ibadah puasa.. selamat berterawikh, bertadarus dan beramal kebajikan di bulan mulia ini..




Kepada Allah kita meminta

Mereka yang berisiko!!
Mencegah lebih baik daripada mengubati

Ini hadiah dari Dr kerana saya jadi pesakit yang baik.. waa banyaknya.. besar2 pulak tu



dan akhirnya saya mengalah...

Wassalam



3 comments:

jundullah said...

assalamualaikum...
2lah x nk pkai mask yg indah 2...
cba jadi cm su ngan myah...
baik ja pkai walaupun slalu jugak bukak.... hihihih... rindu akk...
syafakillah...

Ayu Zamani said...

waa rindunya sama kamu adikku...

*~ UmmuHusna ~* said...

salam..semoga ayu sihat...amiin..