Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, August 29, 2009

Ceramah Motivasi UPSR di Sek. Ren.Al Azhar

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, puasa sudah menginjak hari ke 8.. Syukur pada Allah, masih diberi kekuatan untuk meneruskan ibadah di bulan Ramadahan ini..

Hari Rabu lepas, saya dijemput untuk memberi ceramah motivasi kepada anak-anak di Sekolah Rendah Al-Azhar, Jitra, Kedah.. Anak-anak ini bakal menduduki UPSR bermula 8 September ni..Seronok bersama-sama dengan mereka. Kunjungan ini adalah untuk kali ke 4 dalam tahun ini. Awal-awal tahun ni, saya bersama mereka untuk 2 slot, juga memberikan motivasi belajar untuk anak-anak calon UPSR ini, manakala satu slot berkenaan cinta untuk abang-abang dan kakak-kakak mereka di sekolah menengah.. Hmm.. agak-agaknya mereka pun dah naik boring, asyik muka saya saja yang muncul..

Apa yang saya kongsikan dengan mereka? Jom kita sama-sama ambil pengajaran..

Saya mulakan penyampaian dengan menekankan kepentingan untuk menjadi yang TERBAIK dalam kehidupan, sebagaimana kita mengimpikan yang terbaik dalam pilihan yang kita ada..
khusyuk mendengar..

saya nak berjaya...
Kemudian, saya teruskan dengan game pertama: Awak Sudah Bersedia? Begitu bunyi nama permainan ini. Dalam permainan ini, mereka diminta untuk duduk secara berpasangan, dan berbual dengan pasangan masing-masing tentang persediaan untuk menghadapi peperiksaan sambil menyatakan perasaan masing-masing, seterusnya memberikan kata-kata semangat kepada sahabat mereka..

saya berdebar-debar la...
Seterusnya, saya memberikan mereka tips seminggu sebelum peperiksaan, yang merangkumi apa yang perlu dan tidak perlu dilakukan menjelang seminggu dari tarikh peperiksaan.

Permainan ke-2 menyusul, diberi nama: Gosok Jangan Tak Gosok.. Permainan ini menguji tahap konsentrasi dan fokus mereka. Seronok melihat mereka dengan pelbagai ragam dan aksi..

Gosok jangan tak gosok...

Perkongsian seterusnya adalah berkenaan beberapa insan yang serba kekurangan, namun telah berjaya membuktikan bahawa kekurangan yang mereka alami tidak menjadi penghalang kejayaan mereka. Antara yang dipaparkan adalah rakan-rakan sebaya mereka yang cacat penglihatan, cacat anggota badan yang terpaksa menulis dengan kaki, dan ada yang mengalami kesempitan hidup kerana dihimpit kemiskinan, namun telah cemerlang dalam hidup mereka...Saja saya kongsikan dengan mereka foto-foto kejayaan insan-insan istimewa ini supaya dapat menyuntik semangat mereka untuk terus belajar, disamping menyuburkan benih kesyukuran kepada Allah diatas nikmat pancaindera serba lengkap kurniaanNya..
dia telah berjaya...

Di akhir perkongsian, saya membawa mereka ke 'masa hadapan', dengan membayangkan keadaan dan situasi apabila tibanya saat mengambil keputusan UPSR, ditemani oleh ibu bapa masing-masing. Bagaimana mereka yang berjaya dengan cemerlang akan bergembira dengan keluarga dan rakan-rakan, sebaliknya bagi yang gagal pula mungkin akan membawa penyesalan yang tidak terhingga. Saya minta mereka bayangkan adanya tangisan gembira dan mungkin juga tangisan kekecewaan di hari itu nanti.. Jadi pada hari ini, merekalah yang akan memilih, situasi mana yang mereka inginkan untuk masa hadapan mereka..Saya tekankan juga betapa mereka adalah harapan ummah, harapan ibu bapa dan harapan guru-guru, yang mengharapkan kejayaan mereka dalam peperiksaan yang bakal mendatang..
Saya tamatkan slot pada hari itu, dengan kata-kata semangat, harapan dan doa agar mereka mampu melakar kejayaan dan menjadikan kecemerlangan dalam UPSR nanti sebagai hadiah untuk ibu bapa dan para guru mereka yang telah banyak berusaha dan berdoa untuk kejayaan mereka..



semoga berjaya...

Semoga anak-anak ini berjaya dalam peperiksaan mereka.. InsyaAllah

Wassalam..

No comments: