Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, August 9, 2009

sambungan Semudah ABC??



Assalamualaikum..


Kita sambung lagi pembelajaran tentang ABC Dakwah ni yea..

A sudah, B sudah, C pun sudah.. kalau lupa rujuk entry sebelum ni.. ok abjad seterusnya...

DD- Discuss the Difference

Setelah kita cetuskan pemikiran mereka dengan menumpukan persamaan, kita pun boleh la mula menGEGARkan kepercayaan mereka dengan membincangkan perbezaan konsep ketuhanan dan agama ni.. tapi pastikan kita punya bekalan yang cukup, kena tahu serba banyak (bukan serba sedikit yea) tentang soalan-soalan yang selalu di tanya oleh mereka-mereka yang belum Islam ni.. dan bagaimana nak menjawabnya..hmm boleh tambahkan pembacaan tentang perkara ni yea..

Ustaz jugak selalu sebut, gunakan bahasa fitrah atau analogi dalam menerangkan isu-isu agama ni kepada mereka.. contoh yang ustaz pernah kemukakan.. kalau mereka mempersoalkan tentang hak wanita dalam Islam.. kononnya hak wanita diperlekehkan dalam kebanyakan hal, biasanya isu poligami, kewajipan bertudung, pembahagian harta pusaka dan sebagainya..

Isu yang ustaz keluarkan hari tu adalah tentang saff wanita yang diletakkan di belakang saff lelaki, memperlihatkan adanya perbezaan hak antara lelaki dan perempuan.. seolah-olah Islam merendahkan wanita kerana meletakkan mereka di belakang dalam saff solat..kenapa lelaki di depan, perempuan di belakang?? kita boleh saja menjawab isu ini dengan mengeluarkan ayat Al-Quran dan hadis, tetapi dibimbangi mereka tak boleh terima memandangkan mereka juga tak percaya pada kitab Al-Quran. Jadi kaedah terbaik adalah gunakan bahasa fitrah atau analogi..

Untuk isu diatas analogi yang ustaz berikan adalah pemandu dan puan besar (majikan lah ni). Si drivernya lelaki, dan mestilah dok depan sebab dia driver, dan majikannya ni perempuan, dok belakang. Adakah bila puan besar tadi dok belakang maka dia lemah atau diperlekehkan? jawapannya mestilah tidak, sebab dok belakang lagilah hebat, sebab dia majikan....Jadi adil lah kan, puan besar tadi dok belakang kerana haknya sebagai majikan, dan pemandu lelaki tadi dok depan kerana hak dan tanggungjawabnya sebagai pemandu.. dan keadilan itu juga bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya..

Begitulah hebatnya Islam dalam mengajar keadilan, yang lelaki sebagai imam atau pemimpin perlu berada didepan, manakala yang wanitanya haknya dan tempatnya di belakang, tapi tidak bermakna posisi dibelakang itu adalah satu penghinaan atau penindasan.. hmm kemudian nak masukkan ayat-ayat Al-Quran atau hadis bolehlah.. untuk menguatkan lagi hujah-hujah kita tentang kehebatan Islam ni..

Sebenarnya banyak lagi analogi boleh dikaitkan dalam menjawab isu-isu sebegini, selain logik akal perlu tau jugak fakta-fakta semasa supaya tidak terkedu lidah bila dilontarkan persoalan..

Baiklah beralih ke langkah seterusnya..
EE- Evaluate your Effort

Setelah berdiskusi dengan mereka, nilaikan lah usaha kita, mungkin jugak kita perlu perbaiki kaedah komunikasi atau pendekatan yang kita gunakan.. dan kalau kelihatan target kita tu berminat untuk tahu lebih lanjut, jangan abaikan dia.. bantu dia untuk mencari sinar Islam ini..

dan yang terakhir..

FF- Future Follow up

Jangan buat macam touch n go je yea, teruskan perhubungan dengan mereka dan cuba bantu mereka, terutamanya yang nampak berminat dengan Islam.. kita tak boleh harapkan perbualan selama 15-30 minit terus membuahkan hasil.. kita berusaha, tetapi hidayah itu milik Allah.. sekurang-kurangnya kita telah mencuba, bila ditanya kelak dihadapan Allah, kita ada jawapannya.. seperti cerita si burung yang cuba padamkan api yang membakar nabi Ibrahim dengan hanya air dalam paruhnya yang kecil.. nampak sia-sia, tapi apa kata si burung itu, sekurang-kurangnya bila ditanya Allah, dia boleh menjawab, aku telah cuba dan berusaha.. kita bagaimana??

Baiklah, itu saja perkongsian untuk kali ini... InsyaAllah nanti kita bedah buku pulak.. semoga mendapat manfaat terutamanya pada yang menulis, dan juga yang membaca..


~Wassalam~


No comments: