Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, August 11, 2009

Ada Apa Dengan PhD

Assalamualaikum..

Minda terfikir untuk berkongsi rasa.. Hati terdetik untuk mula bercerita.. Jari-jemari pun berlarian mencoret patah-patah kata, menterjemah melodi yang berlagu di jiwa

2 bulan hampir berlalu, setelah dengan rasminya menjadi pelajar kembali.. selepas hampir setahun merehatkan diri..

Seawal mendapat tawaran untuk menyambung pelajaran, macam-macam perasaan bertandang.. gembira ada, sebab inilah yang dinanti-nantikan selama ni, risau pun ada, memikirkan kemampuan diri, takut pun tak kurang juga, maklumlah dengar-dengarnya perjalanan yang bakal dilalui ini tidak semudah yang disangka... mm lepas tu, mula lah bertanya pada orang-orang yang tersayang tentang ni..

Ingat lagi..

Ma: Ikut kakak lah, kalau kakak rasa mampu, sambunglah... tapi kalau rasa tak mampu, jangan paksa diri, ma dengan abah tak kisah mana-mana pun...

Abah: Mengangguk.. tanda setuju dengan ma

Saya: Dalam hati, sambil menahan sebak.. ( Terima kasih ma, abah... dari dulu lagi ma dengan abah tak pernah paksa kakak, kalau kakak dapat result rendah pun, ma dengan abah selalu bagi suntikan semangat, tak pernah marah-marah..)

Masih ingat jugak...

Abang (adik sebenarnya) : Abang bangga dengan kakak, dapat sambung PhD, abang bangga ceritakan pada kawan-kawan abang kakak dapat sambung belajar... walaupun abang tak dapat belajar tinggi-tinggi macam kakak..

Adik : Tengok je kat abang dengan kakak dia..

Saya : Terima kasih abang.. kakak pun bangga dengan abang, abang dah banyak tolong keluarga kita... tak pe, kalau Allah takdirkan kita dapat hidup senang sikit lepas ni, kita akan ingat saat-saat kita susah ni, InsyaAllah kita akan jadi orang yang bersyukur, tak sombong dengan Tuhan dan manusia..

Teringat lagi..

Mak cik A : Tak pe muda-muda ni sambung lah belajar, nanti kalau dah kawen ada anak, susah lah sikit, banyak tanggungjawab.. sementara masih single ni ambik lah peluang ni..

Saya : Mengangguk, sengih je..sambil cari alasan tukar topik.. he he risau bab kawen tu dipanjang-panjangkan... he he

Pak cik X : Kalau dapat tawaran, sambung terus, tak pe walaupun tak ada master..

Saya : Rasa yakin sikit..

Kak N : Pada pendapat akak elok ambik master dulu, nanti susah tak de pengalaman buat research terus nak buat PhD

Saya : mm hati berbelah bagi balik..

Encik T : Saya tengok pelajar first degree yang sambung PhD terus ni kebanyakannya tak jadi 'orang'

Saya : mm gerun jugak mendengarnya..

Dr. K : Budak-budak first class ni ada 2 jenis.. kalau jenis yang lembab tu memang susah la skit... tapi kalau jenis yang cepat ni, tak de masalah..

Saya : Aduss.. agak sinis.. tapi ada kebenarannya..

Adik-adik : Tak pe kak, kami yakin akak boleh buat insyaAllah

Kawan-kawan : Awak boleh, insyaAllah

Saya : Terima kasih atas doa kalian..

Itu peristiwa-peristiwa 4,5 bulan lepas... sekarang ni keputusan dah pun di ambil.. dengan hati penuh redha dan tawakal kepada Allah, saya teruskan niat untuk sambung belajar...

Saya yakin Allah nak ajar saya banyak benda dalam 3 tahun akan datang ni, bukan sekadar mengejar gelaran Dr. tu, tapi ada yang lebih penting dan berharga dari itu..

Mengenang zaman-zaman kejatuhan dulu, atau lebih suka saya gelarkan zaman menjadi produk gagal, sehinggalah terjadi PERISTIWA ITU, yang membuka minda dan menyuntik kembali semangat saya untuk merenung apa sebenarnya tujuan kehidupan saya ni. Adakah sekadar untuk bangun tidur, belajar atau bekerja, seterusnya tidur balik ? Adakah begitu sepatutnya kehidupan saya berlangsung.

PERISTIWA ITU memberi jawapan kepada saya.. Dan itulah rahsianya, tipsnya.. Di mana-mana sesi perkongsian saya dengan adik-adik, itulah tips yang saya berikan, memang itu saja yang saya mampu sampaikan, kerana itulah sebenar-benarnya yang menjadi pendorong saya selama 3 tahun yang lepas...PERISTIWA ITU..

Hari ini, saya sangat bersyukur kepada Allah, kerana dia kurniakan keluarga yang sangat memahami dan sentiasa ada disisi saya, juga supervisor-supervisor yang tersangat banyak membantu, mak cik-mak cik yang selalu menitipkan pesan dan nasihat, sahabat-sahabat dan adik-adik yang turut menjadi pendorong..

Namun, semuanya baru bermula.. perjalanan saya masih jauh.. walaupun tekanannya mula dirasai tapi menatap wajah insan-insan kesayangan yang banyak membantu dan menyuntik semangat, mampu meredakan kembali perasaan saya. Semoga Allah memberikan kekuatan untuk saya menempuh semuanya ini..

Jadi ada apa dengan PhD?? Saya belum ada jawapannya.. yang pasti saya punya impian yang ingin dicapai dalam masa 3 tahun ini.. Impian itu saya abadikan dalam abjad P..H..D.. itu sendiri.. semoga segalanya diberkati Allah..

~Wassalam~

3 comments:

Nur Hazwani said...

Ameen..akk boleh~ all de best (+_+)

Ayu Zamani said...

thanks dear.. wani pun boleh jugak ...caiyyok...

khasanah77 said...

dear Ayu,

since the 1st day i know you, you are truly a strong person i have ever met so far.. all of my secrets i shared with somebody i really rarely meet. but i know i can trust you more than i trust myself. believe in your strength... your capability because you know exactly to what limit you can push yourself. i know you can do it. together we will move further k... it has been great to know you, as my great2 friend and my inspiration...