Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, April 15, 2012

Ujian: antara bawang merah, penapis teh dan plaza tol Jitra?

BismillahirRahmanirRahim.

Pesanan penaja: Pra syarat membaca entri ini adalah- Pastikan ada Al-Quran bersama anda ya, entri ni memang entri cari ayat Al-Quran sendiri, entri ni untuk yang rajin dan nak dapat pahala tengok ayat Allah. (Eh, berapa lama dah kita tak belek Al-Quran ya?!)

Ujian, bawang merah, penapis teh dan tol Jitra? Huh?! (=_='') Apa kaitannya?

Ujian ni macam mengupas kulit bawang. Biarlah pedih matanya sekejap, asal karinya dapat disantap!

Saya teringatkan sesuatu, lalu saya tulis dinding fb, "Mendepani ujian itu seperti mengupas kulit bawang merah!" Huh? Kenapa bawang merah? bukan bawang putih ke, bawang besar ke??

Satu hari. Lama dulu. Tak la lama sangat. Heh. Saya dan suami balik ke rumah tok. Tengahari, siapkan rempah-rempah, bahan-bahan untuk masak. Saya ambil beberapa ulas bawang merah dari bakul merah tok, lalu mula mengupas kulitnya. Biasalah, bawang merah ni 'berbisa' sikit, kupas kulitnya macam tengok cerita Hindustan la, baru setengah jalan dah sok sek sok sek. Pedih mata, mulalah berair. Macam-macam petua kita dengar untuk hilangkan pedih mata ni, ada yang kata, letak bawang di hujung pisau. Saya tak pernah cuba yang tu. 

Biasanya, kalau saya rasa pedih mata bila mengupas kulit bawang merah, saya tahankan saja sekejap, jangan gosok mata, jangan kerdipkan kelopak mata, jangan basuh muka, jangan buat apa. Dalam 2 minit selepas tahan dengan sesungguh hati kepedihan tu, insyaAllah lepas tu dah tak rasa pedih langsung dah, dan insyaAllah boleh berdepan dengan sebanyak mana bawang merah tanpa keraguan dan penyeksaan dah. he he.. Alhamdulillah menjadi jugak la untuk saya, tak sok sek sok sek dan tak jadi heroin Hindustan yang menangis sebab dihalang bertemu buah hatinya oleh ayah yang garang- la. he he.

So what? Bak kata panel penilai dalam sesi proposal defence. he he. Apa kaitannya bawang merah dengan ujian?

Hari tu, ketika mengupas kulit bawang merah, sambil menahan pedih mata, saya terfikirkan sesuatu. Berdepan dengan ujian sama seperti mengupas kulit bawang merah ini. Bila saya mula kupas kulit bawang, saya rasa pedih dan sakit mata. Saya punyai dua pilihan ketika itu, bersikap lemah semangat, berputus asa, berhenti dari mengupas kulit bawang, lalu tak menjadilah kari saya, (yang mana sangat jarang la orang buat- budak-budak kecil saja yang give up kupas kulit bawang!) atau tahan sekejap pedih mata tu dan teruskan mengupas hingga la kari saya siap untuk disantap.

Begitu juga bila berhadapan dengan ujian. Kita akan merasai betapa pedihnya hati, betapa renyuk dan remuknya perasaan itu. Kita punyai dua pilihan ketika itu, bersikap lemah, berputus asa lalu kalah dengan hasutan syaitan, lalu merudumlah iman kita, jadilah kita perajurit yang gagal sebelum berjuang, atau tahan seketika kepedihan itu dengan berpegang teguh dan berkeyakinan penuh akan janji-janjiNya lalu kita berjaya keluar dari medan ujian sebagai orang yang berjaya dan lebih baik kehidupannya.

Apa janji Allah untuk mereka yang tetap tabah, sabar mengupas kulit imannya ini? Cuba belek surah Al-Baqarah ayat 155 hingga 157 tu. Wow! (kalau tak faham, maksudnya tak baca la tu)


Bertahanlah!


Ujian ni macam menapis serbuk teh. Biarlah serbuknya melekat, asal airnya dirasa-sedap!

Hah! Cerita penapis teh la pulak. Yelah, walaupun sekarang zaman dah moden, teh pun guna uncang dah, mana ada tapis-tapis dah, tapi bagi saya, teh serbuk tetap yang paling sedap- heh! 

Okeh, kalau kita ingat, dulu-dulu (dan sekarang pun masih ada), bila kita bancuh teh, kita akan tapis hampas serbuknya dengan penapis teh sebelum dituangkan ke dalam cawan, kemudian terkedek-kedeklah si anak dara keluar menatang dulang berisi dua cawan air teh wangi dan sepinggan buah bahulu dan kuih koci untuk tetamu yang sedang tersenyum simpul di ruang tamu.

Kita menapis teh untuk mendapatkan airnya yang sedap dan dapat dinikmati tanpa campuran hampas serbuknya. Bagaimana pula Allah menapis kita, hambaNya? Mari kita baca ayat Allah, surah Al-Ankabut ayat 2 dan 3. Allahu Allah. Allah menapis orang beriman atau engkar, benar atau dusta dengan ujian-ujianNya. Kalau ujian itu penapis, maka seharusnya kita perlu berjaya melepasi penapis itu untuk menjadi hambaNya yang benar-benar beriman, melepasi penapis ujian itu adalah bukti keimanan kita! Mahukah kita menjadi hampas serbuknya, yang hanya melekat pada penapis, atau menjadi air teh yang berjaya melepasi penapis- bukti hanya yang terbaik mampu mengharungi penapis iman!


Jangan jadi hampasnya!


Ujian ni macam tol Jitra. Biarlah duitnya segera dipersiap, asal hampirnya tidak terkulat-kulat!

Kalau menyusuri lebuhraya Utara-Selatan dari Sintok ni, plaza tol Jitra adalah salah satu persinggahan yang wajib. Bayarannya RM 1.60. Suami selalunya siap-siap letak duit di ruang kecil di sebelah dalam pintu di sebelahnya- senang! Sampai saja di tol, terus bayar. Pernah juga terlupa letakkan duit siap-siap, kalut juga la, baru nak terkulat-kulat mencari duit syiling, tambah kalut kalau banyak kereta beratur di belakang. Okeh! apa kaitannya dengan ujian?

Baca dulu surah Al-Baqarah ayat 214. Allah kata, nak masuk syurga mesti melalui ujian. Kalau saya dari Sintok, menggunakan lebuhraya dan destinasi saya adalah Alor Setar, maka tol Jitra adalah persinggahan yang mesti saya tempuhi. Begitu juga kita sekarang di lebuhraya dunia, menuju ke destinasi akhirat- di mana syurga menjadi destinasi idaman kita, maka tol ujian adalah satu persinggahan yang wajib kita tempuhi! Jika melalui tol Jitra kita telah bersiap sedia dengan duit secukupnya agar tidak kalut dan terkejut, begitu juga kita seharusnya bersiap menghadapi ujian ini bila-bila masa saja dalam kehidupan kita. 

Ujian itu pasti akan tiba, dan bila ia tiba, ucapkanlah "Inilah janji Allah. Telah datanglah ujian Allah. Sungguh benarlah janji Allah"- dengan senyuman dan persediaan. Dan perlu selalu ingat, tol ujian ini akan kita tempuhi dan datangi berkali-kali sepanjang perjalanan di lebuhraya kehidupan kita ini, sebelum tiba ke destinasi idaman- syurga! Persiapkanlah diri untuk menghadapinya, agar tidak kita terkejut mahupun terkulat-kulat saat ia tiba- sebaliknya kita menghampirinya dengan penuh redha.


Bersiaplah!


Itulah ujian: antara bawang merah, penapis teh dan tol Jitra. Saat ujian itu datang, bertahanlah dengan kepedihannya yang sementara. Saat ujian itu datang, tabahlah mengharungi tapisan yang sempit dan menyesakkan- sebagai bukti keimanan. Saat ujian itu datang, sambutlah dengan redha dan tenang- penuh persiapan.

monolog: minggu lepas, terjadi gempa bumi di negara jiran, kesannya terasa hingga ke Malaysia. Itu juga ujian, bergantung kepada bagaimana kita melihatnya.


3 comments:

~* Together *~ said...

Salam..ayu..terima kasih atas perkongsian ini...dayah sayang ayu kerana ALLAH..insyaALLAH....:)

Qaseh Ana said...

Salam alaik..
Menarik cara k.ayu kupaskan tajuk nie..buat diri ni terfikir dan terus terfikir..cari perkaitan..syukran atas perkongsian..keep writing k.ayu..

"Dark is not Opposite of light. It is just the absence of light. Similarly, a problem is the absence of an idea. Not absence of a solution.."

Wallahua'alam..

diba said...

salam.. akak, suka baca penulisan akak.. satu perkongsian yg sangat berguna... :)