Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 25, 2012

Shopping untuk baby.

BismillahirRahmanirRahim.

Wah! Lega rasanya dapat tengok 'kertas' putih yang ada garis berkedip-kedip ni. Sekarang masa untuk 'balas dendam' setelah siap semua 7 assignment! Hah!

Ini entri tertangguh. Eh jap! Rasanya kena explain dulu tentang tajuk di atas tu. Nanti ada pulak yang salah faham. Ini bukan cerita tentang baby ya, ini cerita tentang 'baby'

Alahai, apa pulak la mak cik ni merepek neh. Sekejap baby, lepas tu 'baby'.

Ini bukan kisah baby yang berkait dengan persoalan-persoalan yang kerap 'mengigit' telinga sejak 7 bulan ni.

"Dah ada ke?"

"Bila nak pregnant?"

"Dah berisi ke?"

Haaa, jadinya entri ini bukanlah nak menjawab soalan super duper famous di atas ni ya. Ini kisah tentang 'baby' kami yang sangat istimewa buat masa ni, dan selama-lamanya InsyaAllah. Eh jap! Kita jawab jugaklah soalan-soalan di atas tu ya. Jawapannya berbunyi begini (ceeewah macam soalan pop kuiz dah ni!)

"Sebagaimana saya bersabar, yakin dan menyerahkan segalanya kepada yang empunya kuasa untuk mempertemukan saya dengan ayahnya (suami saya), begitu juga saya akan bersabar dan menyerahkan kepada yang empunya kuasa untuk mempertemukan kami dengan cahaya mata."

Boleh tak jawab macam tu? He he.. Walaupun kadang-kadang rasa 'cemas' juga dengan soalan cepucemas tu, tetapi saya selalu tukarkan pertanyaan yang singgah, kepada harapan dan doa kepada Allah.

"Hadirkan dia kalau itu yang terbaik untuk dia, saya, suami, keluarga, dakwah, jamaah dan Islam"

Ok. Tutup cerita tu. Mari kita buka bab lain. Bab yang menyebabkan entri ini ditulis. Ingat lagi tak entri Mereka MUHAJIRIN, Kita ANSAR? Baik, entri ini adalah rentetan dari kisah mereka (Karen+ Susan+ Mei Fei+ MeiShan).

Usai permusafiran kami pada hari itu, saya sedar sesuatu-silap! Allah menyedarkan saya kepada sesuatu. Sesuatu yang saya tak perasan sebelum itu. Semoga Allah maafkan kekhilafan saya. Kami teruja untuk membawa adik-adik ini berkongsi pengalaman dengan insan-insan seistimewa mereka. Kami merancang pelbagai program- usrah, jaulah untuk mereka. Kami carikan modul-modul, buku-buku yang sesuai untuk mereka. Tetapi kami terlupa, kebajikan mereka yang tak kurang pentingnya!

Dalam perjalanan balik dari Penang, saya ditanya oleh Karen tentang baju-baju lamanya, yang sendat, singkat dulu tu. Katanya, semua pakaian dulu dah tak boleh dipakai. Bila saya kata baju-baju tu boleh dipakai di dalam bilik. Tahu apa dia kata? Katanya, nak pakai dalam bilik pun dia segan! Subhanallah! Mereka yang baru faham dan tahu ni terus nak jalankan kewajipan. Kita yang dah lama tahu ni, banyak pulak alasan!

Di situlah Allah kejutkan saya dengan sesuatu- adik-adik ni dalam tanggungan ibu bapa, peminjam PTPTN, macam mana adik-adik ni nak beli keperluan baru untuk digunakan?- baju kurung, T-Shirt longgar, tudung, stokin, Al Quran, telekung......??? Bila saya congak dalam kepala, tak sedikit wang diperlukan! Takkan nak harapkan ibu bapa- yang jelas menentang dan masih tidak tahu tentang pengislaman mereka, untuk hulurkan duit? Allahu Rabbi, ampunkan ketidakpekaan hamba (T_T) Walaupun mereka boleh terus dengan pakaian dulu- dengan alasan masih belajar, tapi mereka enggan jadikan itu alasan! Mereka nak tutup aurat sempurna, mereka nak solat dengan sempurna!

Saya bincang dengan suami, suami bincang dengan pak cik-pak cik. Alhamdulillah, Allah bukakan jalan. Kebetulan minggu selepas itu kami ada daurah persediaan murabbi bersama pak cik mak cik zon Utara. Bolehlah manfaatkan, insyaAllah!

Seminggu selepas jaulah ke Pulau Pinang, kami ajak adik-adik ziarah Ustaz Wan dan Ustazah Roshidah. Makan-makan sikit (banyak kot, ustazah masak!) dan ada perkongsian dari adik-adik saudara baru dan tazkirah dari ustaz Wan. Banyak yang kami dapat- menumpang berkat adik-adik yang istimewa tu. Satu yang saya dapat kongsikan dengan semua.

"Teruskan sebar kebaikan. Baik di fb, youtube, blog dan sebagainya. Kita tidak tahu siapa yang akan terkesan dengannya. Mungkin ada saham untuk kita di sana" 

Adik-adik yang istimewa ni selain dapat pendedahan tentang Islam dari rakan-rakan dan buku, mereka juga tertarik dengan post-post tentang Islam di alam maya. Jadi, terus sebarkan keindahan dan kebenaran Islam, dengan cara dan kemampuan masing-masing. Siapa kata dakwah itu susah,kan?

Seeedaaaaaapp.....

"Ya Allah sebagaimana Kau himpunkan kami di rumah ini pada hari ini,himpunkah kami bersama di akhirat kelak", doa ustaz.

Teguh kita berdiri, seteguh cinta kepada Ilahi.

Oh, ini sesi wajib! He he..

Minggu selepas itu- seperti diceritakan tadi, ada daurah. Sebaik kami maklumkan kepada peserta program tentang adik-adik ni, berpusu-pusu yang nak membantu. Alhamdulillah, kami terima dan diamanahkan untuk menyediakan keperluan asas adik-adik ini dengan sumbangan yang diberikan oleh pak cik mak cik ikhwah akhawat yang hadir semasa daurah tu. InsyaAllah, kami pikul amanah ini sedaya mungkin. Nak bantu banyak, kami tak mampu (semoga Allah maafkan kami), jadi ini sajalah setakat yang terdaya kami lakukan, dengan izin Allah.

Jumaat, minggu berikutnya. Kami ajak adik-adik istimewa ni pergi shopping (yeaaayy!!).  Awalnya mereka tak diberitahu nak ke mana. Saya hanya minta mereka tunggu di perhentian bas DPP masing-masing. Mereka pun, patuh sungguh! Tak tanya pun kami nak bawa mereka ke mana.  Sampai di Changlun (masa tu dah pukul 4.30 petang), barulah kami maklumkan aktiviti kami pada hari tu. Mereka diminta buat senarai keperluan mereka untuk dibeli petang tersebut.

Alhamdulillah, pada permusafiran lepas kami ajar adik-adik ni tentang solat jamak qasar, tentang makmum masbuk, mereka dapat teori dan praktikalnya sekali- lebih baik saya rasa untuk mereka. Kali ni pulak mereka belajar tentang pakaian yang menutup aurat. Ya Allah, hanya Allah saja tahu, betapa sukarnya nak cari pakaian yang memenuhi piawaian SIRIM Islam. Hu hu. Satu kedai ke satu kedai kami jelajah. Saya rasa macam dah bawa anak-anak shopping raya- anak dara pulak tu. Heh! Bukan kanak-kanak riang tau.

Sekejap seorang pilih baju, masuk fitting room. Keluar saja, dah tunggu pegawai kualiti (saya la tu)  di luar. Yang ni tak boleh, kain nipis. Yang ni tak boleh, ketat di pinggang. Yang ni tak boleh, kain licin nampak bentuk badan. Ok, itu baru seorang ya, dan sehelai baju tau! He he he.. Apa pun sangat seronok, shopping sambil belajar! Adik-adik pun nampak sangat seronok, walaupun penat!- cari baju yang lulus tapisan.

Suami saya? Oh, mestilah dia ada. Pemandu dan bodyguard yang sungguh setia! Heh (^_*)y. Sekejap dia berlegar di dalam kedai, sekejap di meja- baca surat khabar. Saya usik dia.

"Sabar ya bang, kita ada 4 orang anak dara ni. Ni kira praktis lah ni". Dia senyum menyambut usikan saya.

Menapak dari satu kedai ke satu kedai. Sekejap naik, sekejap turun Serena yang berjasa tu, berkata seorang adik.

"Macam shopping untuk baby"- okeh anda dah tahu dari mana entri ini dapat tajuk kan?

Maklumlah, beli baju baru, tudung baru, sarung kaki, sarung lengan- macam shopping untuk baby baru lahir la tu kan.

Disambut gelak ketawa oleh kami. Suami yang disebelah saya menambah, "Betullah, semua ni kan 'baby' (baca: baru kembali kepada Islam) lagi, bersih macam baby, tak ada dosa."

Pukul 11.00 malam, barulah pencarian kami berakhir, itupun sebab kedai dah tutup, tapi senarai masih belum 'tutup' ya. (Adik-adik, jom shopping lagi!)

Kata ustaz masa ziarah kami ke rumahnya sebelum tu, "Bila dapat baby baru, kita buat majlis sambutan. Bila terima menantu, kita buat sambutan. Sepatutnya bila ada saudara kita kembali kepada Islam, kita kena buat sambutan jugak ni"

InsyaAllah, kita akan cuba bantu adik-adik ini semampu mungkin. Ramai mak cik pak cik yang terus hulurkan sumbangan. Tak kurang yang nak menjemput mereka ke rumah, makan-makan. Yang bertanya khabar dan keperluan, yang sanggup luangkan masa untuk mengajar mereka membaca Al Quran, yang rela korbankan waktu untuk ajar mereka memahami Islam, terima kasih diucapkan. Terima kasih buat semua yang membantu. Semoga Allah membalaskan kebaikan anda semua dengan kebaikan yang berlipatganda. Tapi jangan lupa, tugas kita belum selesai.

Karen kata, "Kak, ucapkan terima kasih kepada semua yang membantu kami"

Karen sayang, hanya ini yang akak nak minta, "Doakan kami semua, doakan kita semua, semoga dapat bersama di Syurga, insyaAllah"

Merekalah anugerah istimewa buat kami, Alhamdulillah.

p/s: nampaknya kisah tentang mereka masih panjang, saya letakkan semua entri kisah mereka dalam label Mereka MUHAJIRIN, Kita ANSAR- di pautan sebelah kanan.

monolog: ingat lagi Ummi Nor cerita, kalau kita memandu kereta, nampak kereta depan kita ada tanda L, kita tahu itu kereta yang pemandunya dalam latihan. Jadi kita takkan marah atau melenting kalau dia lambat sikit atau ke kiri ke kanan pemanduannya. Macam tu juga dengan Allah. Kalau kita sedang belajar, Allah takkan marah kalau kita tertinggal banyak perkara, tersilap banyak benda. Sebab Allah tahu, kita sedang belajar. Jadi teruskan belajar, dan bila dah tau-amal! Masalahnya kita ni, dah tahu buat-buat tak tahu! Patut kena amalkan, kita sengaja tinggalkan. Agak-agak, Allah berhak marah tak? Tapi marah Allah pun, masih beri peluang kepada kita untuk bertaubat. Jadi ayuh! Teruskan belajar memahami Islam, amal bila tahu, taubat bila tersilap! InsyaAllah.


No comments: