Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 17, 2012

"Saya harap saya mati dulu"

BismillahirRahmanirRahim.

Semalam, petang. Saga kami baru saja bergerak meninggalkan perkarangan pejabat. Tiba-tiba kedengaran telefon bimbit suami 'berteriak'. Ada panggilan masuk. Serentak, perbualan kami terhenti. Kelihatan agak lama suami menatap skrin telefonnya, sebelum menyambut panggilan.

"..oh, ana dah balik..", dengan senyuman suami menjelaskan kepada si pemanggil.

"Ok,ok, ana mintak tolong depa yang kat sana carikan dia segera", kali ini senyuman bertukar- serius.

Saya menunggu, hairan.

"Kenapa, bang?", tanya saya.

"Zaujah ustaz Fadhli..", jawab suami ringkas sebelum mendail nombor di telefon bimbitnya.

"Anam, anta tolong sat cari Fadhli. Mak dia tengah nazak di rumah warden. Zaujah dia telefon ana tadi, katanya tak dapat telefon Fadhli", cerita suami kepada rakannya di hujung talian.

Sekarang saya tahu ceritanya. Suami sambil memandu, sambil menghantar sms kepada muallim muallimah yang masih berada di sekolah, minta tolong carikan ustaz Fadhli dan segera melihat keadaan maknya di sana. Resah gelisah. Beberapa panggilan masuk ke telefon bimbit suami,sms juga bertalu masuk dan keluar.

Sampai di rumah, saya segera ke dapur, siapkan juadah untuk suami yang berpuasa. Suami masih sibuk dengan telefonnya. "Ya Allah, permudahkan urusan mereka", itu saja yang terlintas di hati saya.

"Abang nak pergi ziarah Fadhli sekejap di sekolah, kalau abang lambat, minta ummi hantarkan adik-adik tu balik ya", pinta suami.

Hari ni ada usrah dengan adik-adik saudara baru. Kami akan perkenalkan Ummi Syidah kepada adik-adik ni, yang akan bawa usrah mereka nanti. Sepatutnya saya dan suami hantar adik-adik tu pulang sebaik usrah selesai. Tetapi mungkin Allah ada perancangan lain untuk kami.

Selesai masak, suami bersiap untuk keluar, saya pula bersiap untuk ke usrah dengan adik-adik.

Usrah berjalan. Sambil bertaaruf, sambil mengadap hot chocolate dan keropok lekor. Ada ketika, ketawa memecah sunyi. Ada ketika, hiba menambah sepi. Bermacam kisah dan peristiwa. Ada ibrah buat yang mahu berfikir. Sedang ralit, sekejap ke kuali melihat keropok yang digoreng, sekejap mengadap pinggan yang dah berisi, tiba-tiba sms masuk ke telefon bimbit.

"Abang dah sampai di rumah. Tak jadi pergi sekolah. Jenazah dah di bawa balik ke kampung. Malam ni kita hantar adik-adik, terus pergi ziarah jenazah", sms suami.

Pukul 7.30 malam, minta izin dari ummi dan adik-adik untuk balik, nak siapkan makanan untuk suami berbuka puasa. Habis sepinggan nasi, dengan sekali lagi bertambah, tom yam pun licin semangkuk, telur mayonis bersisa sesuku, kami pun solat Maghrib dan bersiap untuk keluar. Sebaik hantar adik-adik balik ke bilik masing-masing, saga terus dipecut membelah lebuhraya, menuju ke Kampung Tengah, Pokok Sena. 

Hujan sekejap renyai, sekejap lebat. Langit tidak berbintang. Kami menyusuri lebuhraya, seterusnya masuk ke jalan-jalan kampung. Setelah merangkak-rangkak saga kami meredah kepekatan malam, dengan hujan yang menghadkan penglihatan,akhirnya tiba juga kami ke destinasi yang dituju. Alhamdulillah.

Hujan masih renyai. Kelihatan beberapa buah kereta diparkir di perkarangan rumah. Ramai tetamu memenuhi halaman rumah. Saya dan suami berjalan beriringan dengan pak cik Azman dan mak cik Aiza yang turut berkonvoi dengan kami tadi. Suami dan pak cik di sambut oleh Ustaz Fadhli di hadapan rumah, manakala saya dan mak cik terus ke pintu belakang. Sebaik masuk ke dalam rumah, kelihatan satu ruang kecil di dalamnya yang ditutup dengan kain putih jarang. Jenazah ada di dalam. Tetamu wanita memenuhi ruang dapur dan ruang tamu, berdekatan dengan tempat arwah. 

Sebaik bersalaman dengan tetamu yang ada, kami terus masuk ke ruang kecil yang menempatkan jenazah. Ada dua tetamu yang sedang membaca ayat suci Al-Quran. Usai masuk, saudara arwah terus membukakan kain yang menutup muka arwah. Saya duduk berteleku dan menghadiahkan Al-Fatihah dan doa buat arwah. Selepas selesai, saya keluar dan duduk bersama-sama dengan tetamu yang ada. Kelihatan kelibat kak Fizah, zaujah ustaz Fadhli. Saya menghampiri dan bertanya khabarnya. Kami berbual seketika.

Suasana malam tenang dan sejuk, dengan hujan yang masih gerimis di luar. Suasana ini mengingatkan saya dengan kematian nenda tercinta beberapa tahun lepas. Teringat juga pada arwah Wan yang meninggal dunia awal tahun ini. Sungguh, menziarahi jenazah ini mengingatkan kita tentang hari kematian kita nanti. Bagaimanakah nanti bila giliran kita tiba? Tua belum pasti, tetapi mati itu pasti!

Islam itu sangat indah dan lengkap. Setiap perbuatan dari kecil mahupun besar, ada adab yang diajar kepada kita, termasuk bila menziarahi jenazah. Bila mendapat khabar kematian, ucapkanlah “innaalillaahi wa innaa ilaihi ro ji'uun”, seperti firman Allah SWT yang bermaksud, “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” (Surah al-Baqarah, ayat 156)

Janganlah bersenda gurau dan ketawa gembira apabila menziarahi jenazah. Hormati kedukaan keluarga beliau dan doakanlah mereka, “Semoga Allah menambahkan ganjaran pahala kamu, dan memperbaiki kedudukan kamu serta mengampunkan dosa ahli keluarga kamu yang baru meninggal.”

Bacakan surah Yasin untuk arwah, sebagaimana dianjurkan Islam. “Bacalah ke atas mereka yang sedang menghadapi kematian dengan membaca surah Yasin.” (Hadis riwayat Abu Daud). Bacakan ayat suci Al-Quran untuk arwah. Berdoalah supaya jenazah mendapat keampunan Allah SWT dengan mengucapkan “Allahummaghfirlahu warhamhu” ertinya, “Ya Allah, ampunkanlah dosanya dan limpahkan rahmat-Mu ke atasnya.”

Hulurkan bantuan kepada keluarga arwah, dan ucapkanlah kata-kata yang boleh menenangkan mereka. Ingatkan mereka akan ujian Allah dan jangan sesekali bercerita tentang keaiban arwah. Walaupun jasadnya sudah terpisah dengan roh, dia tetap berhak dihormati, bukan? Kita juga tentunya malu apabila keaiban kita didedahkan dan dijadikan bahan perbualan.

Selepas lebih setengah jam, suami menelefon, mengajak untuk beransur pulang. Bumi masih kehujanan. Langit masih kelam. Malam tidak berbintang. Kami meninggalkan rumah ustaz Fadhli ketika jam sudah pun menunjukkan 11.00 malam. "Ya Allah, sungguh benar janjiMu. Kematian pasti akan mendapatkan kami walau di ceruk mana kami bersembunyi. Hidupkanlah kami dalam Islam dan matikanlah kami juga dalam Islam"

Hampir jam 12.00 malam, kami tiba di rumah.

"Abang, rasa-rasanya antara kita, siapa yang akan mati dulu?", tanya saya.

"Erm, tak tahulah. Semuanya kan ketentuan Allah", jawab suami.

"Saya harap saya mati dulu", kata saya.

"Biarlah abang mati dulu", balas suami.

Saya atau dia yang pergi dulu, semuanya sudah tertulis di dalam takdir kami. Apa pun yang berlaku, semoga Allah pertemukan kami semula di syurga sana, sebagaimana Dia telah mempertemukan kami di dunia. Di dunia saya isterinya, semoga di akhirat, sayalah bidadarinya, insyaAllah.





No comments: