Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, November 16, 2009

Bicara dengan Hati..

Gelisah..
Resah..
Bertamu di jiwaku..
Kenapakah kau datang wahai pencabul keamananku?
Kenapa kau tegar mengocak kedamaian hidupku?

Kerana kau telah bersalah..
Kerana kau telah tergelincir dari jalan Tuhanmu..

Siapa yang bersuara itu??
Siapa kamu untuk memberi jawapan kepadaku??
Siapa kamu untuk berani-berani menuduhku begitu??

Aku??
Aku hatimu..

Hatiku??
Mengapa kau berkata begitu duhai hati..
Bukankah jasadku yang melindungi dirimu..
Bagaimana mungkin kau mengkhianati pelindungmu..

Tuhan yang Esa pemilikku..
Tuhan yang Kuasa pelindungku..
Bukannya manusia rakus yang lupa kepada penciptanya..
Berbuat sesuka hati tanpa mengira dosa pahala..

Kau katakan aku bersalah?
Kau katakan aku tergelincir dari jalan Tuhan?
Apa buktimu..
Jangan sesuka hati saja kau menuduh..

Kau mahukan bukti??
Mari ke mari aku tunjukkan..
Tengok padaku..
Aku, hatimu
Yang dulu putih suci
Kian diselaputi noda dosa..
Aku, hatimu
Yang dulu lembut bersih
Kini keras bersalut debu noda
Angkara siapa?
Angkara kaulah wahai jasad..
Kerana apa?
Kerana kau telah meninggalkan Tuhanmu di belakang !!
Perintah Tuhanmu terang-terangan kau abaikan !!
Kau tahu laku mu curang pada Tuhan
Tapi kau masih pertahankan dengan bermacam alasan !!
Tahukah kau..
Kau telah berjaya dirasuk syaitan..
Yang sedari dulu bertekad untuk musnahkan anak Adam!!

Kau tewas..
Sungguh, kau telah tewas..
Puas?
Mahu bukti lagi?
Mari ke mari aku tunjukkan..

Cukup.. cukup.. Jangan seksa aku lagi..
Aku akui kesilapan diri..
Aku menjadikan syaitan raja di hati..
Aku menzalimi diriku sendiri..

Baguslah kau mengaku...
Jika tidak, jangan lagi berhatikan aku..
Tak sanggup aku mengadap Tuhan dengan seadanya aku..
Busuk, keras bersalut karat dan debu nafsu..

Aku tahu..
Aku mengerti..
Kenapa diriku tidak lagi sebahagia dulu..
Rupa-rupanya aku telah terlanjur diri..
Kenapa diriku tidak seaman dulu..
Rupa-rupanya aku telah leka dengan amanah Ilahi

Aku seharusnya menunaikan hak-hak diri
Dengan mengabdikan seluruh hidupku pada Dia yang maha Mengasihi..
Bukan sewenangnya meneraju hidup ini
Mengikut acuan yang aku cipta sendiri
Bertuhankan nafsu yang menakluk hati
Berajakan syaitan yang menguasai diri

Wahai Tuhanku..
Ampunkan segala dosaku..
Aku bersalah wahai Tuhanku..
Aku berdosa padamu..

Wahai hati..
Akan didengarikah rintihanku ini
Mampukah aku meraih cinta Ilahi
Setelah karat-karat dosa bertempekan di sana-sini

Jangan kau risau..
Sehodoh manapun aku, hatimu
Seburuk manapun aku, hatimu
Sehitam manapun aku, hatimu
Sejelek manapun aku, hatimu
Akan mampu cantik kembali
Akan mampu bersinar kembali
Akan mampu bersih kembali
Akan mampu indah kembali
Dengan siraman taubat mu
Dengan cucian penyesalanmu
Dengan gilapan keinsafanmu

Yakinlah, Tuhan menyayangi kita
Aku dan dikau
Kerana itu Dia masih terus menyapaku, hatimu
Agar kembali ke jalan asalNya
Jalan buat orang-orang yang beriman dan bertakwa..

Dan inilah masanya..
Untuk kita mengubah kehidupan silam..
Dari episod duka penuh kehinaan
Bergelumang dengan keingkaran demi keingkaran
Terhadap perintah Tuhan
Kepada pengabdian yang sejati dan seikhlas hati
Kepada Ilahi

Pasakkan azammu
Tekadkan cita-citamu
Tidak akan kau ulangi lagi
Segala gerak, tanduk
Yang mengundang murka Ilahi
Taatilah Dia dengan sepenuh hati
Tanda kecintaanmu padaNya yang tidak berbelah bagi
Semoga hidupmu tenang kembali
Dalam dakapan cinta Yang Maha Mengasihi

Tapi, bukan mudah untuk mujahadah begini..
Aku khuatir..
Mampukah aku??
Bagaimana kalau aku tertewas lagi

Kau ingat, syurga itu untuk orang yang hanya bergoyang kaki di dunia?
Syurga itu untuk orang yang putus asa dalam hidupnya?
Syurga itu untuk orang yang bersenang-lenang, bergelak ketawa tanpa cuba memahami hakikat penciptaannya?
Bahkan..
Syurga itu untuk orang yang di dunia menderita kerana mempertahankan perintah Tuhannya
Syurga itu untuk orang yang bermatian, berjihad melawan hawa nafsunya
Syurga itu indah..
Nilaiannya tinggi..
Harganya mahal..
Hanya untuk yang sanggup bersusah di dunia
Untuk mengecap nikmatnya di akhirat
Bukan untuk yang takut menderita di dunia
Dan berputus asa dengan akhirat

Aku faham kini..
Aku mengerti..
Terima kasih duhai hati..
Syukur padaMu ya Ilahi
Berkatilah perjalanan ku ini
Hijrah ini harus bermula di sini
Dengan asma'Mu aku berdiri
Melangkah semula dengan penuh hati-hati
Agar diri ini tidak lagi dimurkai
Agar hati ini tidak lagi dinodai..


No comments: