Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, February 11, 2010

Dakwah di Padang Bola Jaring

Assalamualaikum..

Rasa nak berkongsi sesuatu, dah lama berhajat nak mencoret tentangnya, tapi belum berkesempatan.. kali ni tentang sukan bola jaring, salah satu sukan kegemaran saya! Semoga bermanfaat buat yang singgah..

Sewaktu program MIZU tahun lepas, saya diamanahkan menjadi fasi adik-adik, akhawat.. salah satu petang tu, kami kena riadah, saya pulak masih buntu, tak tahu nak main apa, sebab bagi saya setiap aktiviti yang kita buat, tak nak la sekadar nak suka-suka saja, mesti ada hikmahnya, baru la masa dan tenaga tak sia-sia, malah kita dapat kutip sesuatu yang menambahkan lagi kefahaman dan mendekatkan diri kepada Allah..

Akhirnya terlintas la nak main bola jaring, tapi kali ni bukan bola jaring macam biasa tu, tapi kita tukar sikit peraturannya, eh silap.. kali ni bola jaring ni tak ada peraturan langsung!

mmm.. bagi yang pernah main atau pernah tengok permainan ni, akan tahu bahawa sukan ni antara yang paling ketat peraturannya.. tak boleh gerakkan kaki, tak boleh sentuh pihak lawan, dan macam-macam lagi, dan macam biasa ada kawasan-kawasan yang hanya pemain tertentu saja boleh masuk..

Untuk permainan petang tu, saya bagitau adik-adik yang kami akan main bola jaring tanpa peraturan.. maksudnya mereka boleh bawak bola tu sesuka hati, nak sepak ke, nak bawak lari ke, nak tampar ke, nak tendang ke, suka hati.. juga tak ada had kawasan, nak bawak sampai keliling padang, luar padang, mana-mana pun tak apa, nak masukkan dalam gol sendiri pun tak apa.. tak ada juga pengadil yang akan tiup wisel kalau pemain lakukan kesalahan..pelikkan bola jaring ni??

Adik-adik sangat seronok bila saya kata bola jaring ni tak ada peraturan, mereka rasa permainan ni akan jadi lebih mudah tanpa peraturan, saya kata ok kita tengok lah macamana jadinya (sebenarnya saya pun tak sangka betapa signifikannya permainan ni)..

Kemudian, permainan di mulakan.. dan apa jadi? Tersangatla kelakar jadinya.. Adik-adik ni bawak lari bola sampai ke luar padang, bukan setakat tu, siap sepak, tampar semua ada.. Bila bola masuk dalam longkang, dengan mereka-mereka sekali tergolek-golek, masing-masing tak nak lepaskan bola, dah jadi macam ragbi pun ada.. Bola ke tengah padang, mereka semua pakat lari ke tengah padang, bola ke kanan padang, mereka pun pakat ligan.. suasana sangat kelam kabut, dan mereka pun tercungap-cungap kepenatan.. saya hanya mampu tegelak kat luar padang melihatkan gelagat mereka, sambil minda berfikir, apa hikmahnya dari permainan ni.. dan akhirnya, sebelum sempat saya tamatkan permainan, belum pun sempat 30 minit bermain, mereka sendiri dah angkat bendera putih, terduduk kepenatan di tengah padang..

Kemudian saya tanyakan pada mereka, apa mereka rasa main bola jaring yang tak sampai 30 minit ni.. serentak mereka jawab.. PENAT!!!! Saya tanya lagi, mana lagi penat main bola jaring yang ada peraturan ke yang tak ada peraturan.. dan mestila jawapan mereka, main tanpa peraturan lebih penat..

Itulah hikmahnya peraturan yang ada di sekeliling kita, atau yang namanya Syariah, peraturan-peraturan yang Allah tetapkan kepada kita.. seringkali kita merasakan perintah dan larangan Allah tu menyusahkan kita, sebagaimana adik-adik saya merasakan peraturan bola jaring ni membataskan mereka, walhal sebenarnya Allah menetapkan peraturan tu sesuai dengan kemampuan dan keterbatasan keupayaan kita.. bayangkan permainan bola jaring tadi, ada had kawasan yang ditetapkan kepada setiap pemain, contohnya ada yang boleh masuk dalam kawasan D, ada yang tak boleh.. Kalau tadi adik-adik saya main tanpa peraturan, mereka boleh pergi ke mana saja, tapi natijahnya, tenaga mereka tak bertahan lama dan mereka cepat kepenatan..sedangkan kalau main dengan peraturan, mereka hanya perlu jaga kawasan mereka saja, dah pasti mereka tak cepat penat dan boleh jalankan kerja dengan baik..

Dalam permainan bola jaring juga, ada pengadil yang ditugaskan untuk menegur kesilapan pemain dan memastikan kedua-dua pihak tidak dikasari dan tiada unsur ketidakadilan berlaku.. Begitulah analoginya pengadil itu sebagai Rasul pesuruh Allah, yang akan menegur dan memastikan syariah Allah dilaksanakan dengan sebaiknya, dan pastinya untuk menjamin kesejahteraan ummat manusia di atas muka bumi ni..

Rupanya, hidup kita akan jadi kacau bilau, porak peranda tanpa peraturan ni.. Ha cuba bayangkan, kalau tak ada peraturan jalan raya, agak-agak apa jadi? Selain tu, kita dapat simpulkan yang peraturan yang Allah buat bukan untuk mengekang atau mengongkong hambaNya, tapi jelas sekali sebab Allah sayang kita, Dia tahu kelemahan dan kekuatan kita.. mestilah, sebab Dia yang menciptakan kita, Dia tahu segalanya tentang kita.. Jadi seharusnya kita bersyukur bila Allah menetapkan perintah dan laranganNya pada kita, kerana tu bukan saja menandakan Dia maha Mengetahui, Maha Bijaksana malah juga Maha Pengasih dan Maha Penyayang..

mmm...kalau tak percaya, cubalah main bola jaring tanpa peraturan ni.. untuk ikhwah, boleh tukar ke bola sepak ke, futsal ke, atau apa-apa permainan, asal jadikannya tak ada peraturan...cubalah ya, nanti bagitau saya kesannya pada otot-otot dan urat-urat anda..he he..

Oleh itu, jangan merungut dengan setiap peraturan Allah pada kita, peraturan menutup aurat, peraturan dalam beribadah, dalam bermuamalah.. dan semua peraturan yang Allah tetapkan, pasti dan pasti ada hikmahnya kepada kita hambaNya..Percaya dan yakinlah..

Saya memang suka reka modul-modul islamik untuk LDK.. kalau ada yang nak berkongsi minat dengan saya, boleh la.. dan kalau berkesempatan, saya kongsikan modul-modul lain pulak ya.. saya mintak diri dulu, jumpa lagi.. salam ukhwah, salam sayang..

Wassalam..

6 comments:

bidadari besi said...

salam sayang kak...

nice...blh cuba nie..sya pun beberapa kali wakil sek dlm sukan bola jaring nie...tp x prnh rasa lg maen x ikut peraturan...

syukran atas perkongsian ye..

Pendamba Mardhatillah said...

salam sayang untuk bidadari besi..

mmm cubalah, kalau ada program dengan sahabat2.. kadang2 bila kita bercerita secara teori, tak ramai yang boleh terima, tapi kalau kita guna analogi dan praktikal, insyaAllah ramai yang akan mengerti betapa hebat ketetapan Allah..

khazinatul asrar said...

salam jihad...

alhamdulillah...satu perkongsian yg amat bermanfaat...mcmn ye jalan raya tak ada peraturan..haa...kalau nak tahu kena datang yemen...sebab kat yemen tak ada peraturan...boleh sakit jantung dibuatnya..ukhwah fillah...

Pendamba Mardhatillah said...

Salam sayang Nusaibah..

ye ke kat sana x de peraturan jalan raya? mm mesti kelam kabut suasananya ya, tambah2 kita yg x biasa..tu la, bila jadi cmtu mesti kita bersyukur kalau adanya peraturan kan.. (kirim salam pada umi ya)

jundullah said...

saya setuju!!! mmg penat main bola jaring x dak peraturan... sampai masuk longkang pon x nak beralah lagi... hehe... tp x sia2 ar sebab pengajaran yg dpt cukup menyedarkan...

Pendamba Mardhatillah said...

ha tu dia.. salah sorang pemain a.k.a mangsa game x de peraturan.. he he..