Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 1, 2009

Pengorbanan kita..

Assalamualaikum..

Hari ni, 1 Disember.. cepat sungguh masa berlalu, November tahun lalu saya kembali ke Lembah Sintok ni, sedar tak sedar, dah setahun rupanya.. Rasa baru semalam buat keputusan menolak 'lamaran' My- Sutera sdn. bhd. semata-mata nak berada dekat dengan gedung ilmu di negeri Jelapang Padi ni..Alhamdulillah, Allah telah permudahkan segala-galanya dalam masa setahun ni..

Mmm.. Hari Raya Aidiladha berlalu sudah.. kali ni beraya di Kedah.. keseorangan! sebab rumah kat kampung dilanda banjir..pertama kali beraya kat luar, dah la sorang-sorang pulak tu.. tapi tak pe, ada hikmahnya..

Kebosanan di rumah, berseorangan di hari raya, sayu dan syahdu je dengar takbir yang sayup-sayup kedengaran dari surau berhampiran.. Buka TV, sepanjang hari raya ni, saya perasan satu perkataan yang kerap kali disebut, berulang-ulang.. samada dalam iklan, drama, atau rancangan bual bicara.. iaitu PENGORBANAN..

Saya tertarik dengan kata-kata seorang penceramah, dalam satu rancangan bual bicara.. katanya, pengorbanan ni ada 3 tahap..

Tahap pertama, pengorbanan yang mana orang yang berkorban saja merasainya, contohnya sepertimana kita tengok kat kampung, kat bandar ramai yang jalani ibadah korban, sembelih lembu atau kambing, kemudian disedekahkan kepada jiran-jiran tetangga.. tapi menurut ustaz tu, orang yang jalani ibadah korban tu saja merasai hakikat pengorbanan sebab mereka korbankan wang ringgit, manakala orang yang menerima daging korban pula kurang mendapat kesan dari ibadah korban ni sebab mereka hari-hari dah makan daging, jadi mereka tidak merasai atau sepenuhnya menghayati nilai daging korban yang diterima..

Tahap kedua, pengorbanan yang mana orang yang berkorban, dan yang menerima korban itu juga mendapat kesan mendalam darinya.. contoh, orang-orang yang melakukan ibadah korban, dan daging korban tu diagihkan kepada masyarakat yang serba kedaifan, serba kekurangan, seperti di negara perang, Palestin, negara miskin seperti Kemboja, Darfur atau kepada masyarakat Malaysia sendiri yang kehidupan sehariannya ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.. Pengorbanan sebegini, pastinya akan dirasai oleh orang yang menunaikan ibadah korban, juga kepada yang menerimanya.. Bayangkan, di hari-hari sebelum ni, nasi pun mereka jarang jumpa, apatah lagi daging.. semestinya, hari raya aidiladha membawa seribu makna buat mereka!

Tahap ketiga, tahap yang paling mulia, paling hebat antara ketiganya, mereka yang mengorbankan kepentingan diri, untuk masa hadapan orang lain.. contoh terbaik adalah, baginda Nabi Muhammad saw yang mengorbankan segala-galanya, demi menegakkan syiar Islam dimuka bumi.. agar umat manusia dapat menyedut udara kebebasan dari penyembahan kepada manusia kepada penyembahan hanya kepada tuhan yang Esa..

Termanggu saya seketika, bila dilontarkan persoalan, pengorbanan kita di tahap mana? Adakah selamanya kita akan berpuas hati berada di tahap yang paling bawah? Tidakkah kita teringin untuk mencapai tahapan terbaik, yang pastinya akan mendapat perhatian yang lebih dari tuhan yang Maha Kuasa? Tidakkah kita ingin dipandang istimewa olehNya? Ataukah kita boleh terus berpuas hati dengan alasan ketidakmampuan kita, sedang Allah menganugerahkan gelaran umat terbaik untuk kita? Kita mampu, tapi persoalannya, adakah kita mahu??

Saya lontarkan lagi persoalan berikutnya, apakah erti pengorbanan buat kita di aidiladha ini?? Adakah pengorbanan itu kita fahami sekadar menyembelih lembu atau kambing?? Bagaimana dengan nafsu kita? Adakah berjaya kita menambat dan menyembelihnya ataukah ia terlucut dari tali ikatannya, lalu ia berlari kencang dan mendengus garang, menanduk iman yang senipis kulit bawang, lalu rebahlah kita ke dalam jurang kehinaan, penuh noda hitam?

Semoga aidiladha, dan istilah pengorbanan itu benar-benar kita fahami, bukan sekadar melihat tewasnya binatang korban di bilahan tajam, tetapi juga dengan merenung kembali masa, usia, dan harta, ke mana telah kita korbankan.. Ataukah kita masih gerun merelakan diri untuk 'dikorbankan' kerana kurangnya keyakinan terhadap janji-janji Tuhan??

Pelbagai persoalan yang mengasak fikiran, menuntut jawapan.. Tanya pada hati apa sebab goncang, nanti kata hati tanyalah iman..

Wassalam..

2 comments:

orang muo said...

Salam ziarah, jemputan rakan bloger
http://orangmuo.blogspot.com/

Putra Al-Maliki said...

lamaran yang diterima jangan ditolak sebaliknya perlu direbut kerana ia mungkin datang hanya sekali seumur hidup.. =)

psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.