Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, December 14, 2009

Kisah berkisah..

Assalamualaikum..

Salam sayang, salam ukhwah.. Rindu sungguh nak mencoret, idea ada tapi timbunan artikel mematikan niat yang ada... tapi kali ni dah tak tertahan dah, nak jugak bercerita.. sedar tak sedar, Disember menuju ke pertengahan, banyak yang berlaku dalam tempoh itu, semoga semuanya memberi kesan, berbekas di jiwa untuk pengajaran dalam melangkah meneruskan perjalanan..

Kisah 1: Aku terima nikahnya.. [3 Disember]

Saat bumi bertuah Darul Naim dibasahi hujan, Kampung Laut pula disimbahi berita gembira.. Berita apa? mm.. salah seorang sahabat 7 sekawan nak bertukar status rupanya.. Walaupun biasanya dialah yang disalah anggap paling junior, kerana awet mudanya, kata orang ni la kelebihannya suka makan ulam-ulaman.. tapi hakikatnya dialah sebenar yang paling senior.. jadi sahabat 7 sekawan, relakan lah dia menjadi perintis kelab Isteri Solehah ya... Konvoi ke Timur dah, agak-agak pasni kita konvoi ke Utara lah pulak kot, kan??


Akhirnya..

Sangat gembira melihat dia yang berwajah ayu, ceria di hari perkahwinannya, dan dalam sedar, diri turut merasakan, betapa peredaran masa itu begitu pantas berlalu.. semalam kita bersama, berjuang di medan ilmu, jerih perih kita kongsi bersama, hari ini kita melalui fasa yang berlainan, ada yang sudah pun berada dalam alam rumah tangga, dan pastinya yang lain juga sedang bersiap ke arahnya.. semoga baitul muslim yang kita sedang bina, dan bakal dibina akan mendapat keredhaan Allah, dapat melahirkan anak-anak soleh solehah yang bakal menjadi pejuang-pejuang Allah, pahlawan yang gagah menyebarkan syiar yang mulia ke seluruh alam ini, InsyaAllah..

Kisah 2: Dakwah Masuk Kampung.. [11 Disember]

Berkonvoi 6 buah kereta, diketuai Swift biru yang kecil molek, kami bergerak ke Kampung Teluk, Jitra..Misi kali ini adalah mendekati masyarakat, lebih fokusnya, kaum ibu, aulad (si kecil) dan remaja.. Aik, kenapa kaum ayah tak ada dalam senarai?? Sebab program ni anjuran sayap WANITA, jadi kaum ayah akan ada program khas selepas ini..

Untuk kaum ibu, disediakan perkongsian ceramah tentang pendidikan anak-anak menurut perspektif Islam.. khusyu' ibu-ibu mendengar, siap kongsi tips melembutkan hati anak lagi.. saya belum termasuk dalam golongan ibu, tapi diberi amanah untuk membantu penyampaian, jadi dapatlah saya kutip tips-tips dari ibu-ibu ni..


Ibu-ibu yang khusyu' mendengar

Untuk aulad, disediakan aktiviti bercerita, ramai sungguh si kecil ni datang, 40 orang! Seronok mereka mendengar kakak-kakak bercerita tentang kisah Nabi Muhammad saw, ada juga aktiviti menghafal doa-doa ringkas, dan kuiz selepas bercerita tadi.. Riuh rendah jadinya.. yelah, mungkin si kecil seperti mereka ni tidak pernah mendengar kakak-kakak yang begitu bersemangat bercerita!

Untuk remaja pula, mereka didedahkan dengan pengetahuan tentang reproduksi, dan juga tayangan slide Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ).. dalam 3 jam program ini berjalan, 3 kumpulan sasaran telah cuba ditawan hati mereka.. dan Alhamdulillah, respon dari mereka amat-amat baik..

Program ini pertama kali diadakan oleh WANITA, yang pasti ia bukan yang terakhir, sebaliknya akan menjadi program rutin, sebagai aplikasi apa yang telah secara teorinya dipelajari dalam usrah. Dalam usrah kita didedahkan dengan pelbagai nilai-nilai Islam yang seharusnya ada pada setiap muslim, namun teori saja tidak mencukupi, turun bersama masyarakat macam ni akan lebih memberi kesan kepada kita, melihat sendiri keadaan masyarakat, apa yang mereka perlukan, dan mencari ruang untuk menyumbang kepada mereka.. Baik pada diri sendiri saja tidak cukup, sebaliknya kita juga harus sedaya upaya cuba untuk membantu masyarakat, sama-sama memeperbaiki diri untuk melahirkan masyarakat Islam yang sebenar..

Kita amat menyayangi diri dan keluarga, sedaya upaya cuba membawa dan menerapkan Islam dalam kehidupan seharian, bagaimana pula dengan masyarakat di luar sana? Tegar kah kita melihat masyarakat terus hanyut dibuai arus kebejatan moral dan sosial? Wajarkah kita hanya berpeluk tubuh melihat masyarakat hanyut ditelan noda kemaksiatan? Sedangkan, kita juga adalah sebahagian dari masyarakat itu.. Jadi, saya tanya pada diri saya, apa sumbangan kamu pada masyarakat yang sedang berteriak, merintih kesakitan ini? Bantulah dirimu, bantulah masyarakat disekeliling mu, dengan membawakan penawar Iman dan Islam kepada mereka, itu sajalah sebaik-baik penyembuh yang tiada lain daripadanya. Saya amat gembira diberi peluang dan kesempatan oleh Allah untuk menyertai program ni, dan saya bertekad tak nak ketinggalan untuk siri-siri akan datang!

Kisah 3: SURE Zon Utara.. [12 Disember]

Opps, bukan sure heboh ya, ni sukan remaja zon utara, anjuran Kelab Remaja.. semalam bersama wanita, hari ni saya jadi remaja pulak.. Kedah jadi tuan rumahnya, ada 4 permainan saja, bola sepak, bola jaring, carom dan catur..

Mulanya saya diamanahkan jadi pengurus bola jaring, saat-saat akhir, diminta pulak jadi pengadil bola jaring.. menggelabah jugak mulanya, dah lama tak masuk padang ni.. dan tak pernah jadi pengadil, jadi pemain saja selama ni.. tapi saya tawakal je lah, Ya Allah, permudahkanlah, bantulah kami, semoga program ini berjalan lancar hendaknya..

Dari pagi sampai petang, berlarian di padang.. panasnya, Ya Allah tuhan saja yang tahu! Seronok melihat adik-adik ni bermain, perlawanan dimulakan dengan tazkirah ringkas, sorakan pasukan yang penuh semangat melaungkan nama Allah, dan gema takbir dan tahmid mengiringi setiap jaringan gol.. Tiada aksi tarik menarik, tolak menolak dan cela-mencela, sebagaimana lazimnya perlawanan bola jaring yang lain.. Lain sekali, memang berbeza..


Kepenatan dah sahabat-sahabatku ni..

Akhirnya, Pulau Pinang menjadi juara keseluruhan, diikuti Kedah, Perak dan Perlis. Istimewanya, akhlak peserta juga dinilai dan menyumbang mata kemenangan untuk setiap kontinjen.. Indahnya sekiranya nilai Islam diterapkan dalam semua bidang, semua tempat, semua aktiviti..

Hujung minggu yang berlalu amat penat dan meletihkan, tetapi tak ternilai dengan pengajaran yang Allah berikan, dalam hidup ini carilah iktibar dari setiap yang berlaku, setiap saat yang berdetik, pasti ada hikmahnya, carilah dan jadikan ia penambah nilai untuk kehidupan kita.. lihatlah dunia dari sisi positif, berjalan, renung dan fikirlah.. semoga hidup kita lebih bermakna serta mendekatkan kita kepada sang pencipta.. InsyaAllah

Wassalam

2 comments:

~life is making change~ said...

salam..
ayu..
kot ye pun xyah la bubuh gambo penat nih...
hihihi...
letak la gambo adik2 yg semangat nk main tue....heheheheheeh...

Pendamba Mardhatillah said...

salam...
he he.. mestilah letak, ni org2 kuat SURE nih.. mane dan nak snap gambo adik2 tu,kite pun dok berjemur skali ngan dorg..