Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, March 29, 2010

Apa Dosa Si Kecil Itu..

Assalamualaikum..

Salam ukhwah, salam perjuangan buat semua.. jap.. jap.. nak sapu habuk jap..fuh..fuuuuuhhh.. wah dah bersawang-sawang dah teratak ni, tak sempat nak menitipkan sebarang bingkisan.. Mac ni adalah bulan yang agak sibuk, cuba juga nak menulis beberapa entri, tapi nampaknya gagal.. jadi malam ni (dah pagi pun sebenarnya) adalah waktu terbaik rasanya, sebelum mentari subuh memunculkan diri, lalu putaran kehidupan bermula lagi, sekiranya diizinkan Allah..

Alhamdulillah, kesyukuran yang tidak terhingga buat yang maha Pencipta, yang masih mengizinkan hembusan nafas ini terus berirama, yang mengizinkan denyutan jantung ini terus berdegup sekata, yang mengizinkan pancaindera dan anggota badan ini terus berfungsi memudahkan pergerakan jasad, sambil dipandu oleh kewarasan akal yang berpaksikan keimanan kepada Allah s.w.t.

Sedih sekali sebenarnya akhir-akhir ini, sedih mengenangkan banyak perkara yang berlaku lewat penghujung usia dunia ini.. Kepincangan moral masyarakat, porak perandanya akhlak serta kewarasan akal yang semakin menyimpang dari tuntutan bertuhan..Setujukan kalian dengan kenyataanku, teman?

Lihat saja di kaca televisyen, dengar saja di corong radio, belek saja di dada-dada akhbar, Subhanallah.. apa yang sedang berlaku pada ummat ini? Seolah sengaja mencabar kekuasaan Tuhan! Bangga mempamerkan keingkaran secara terang-terangan.. seakan tidak pernah takut, apatah lagi malu pada Sang Pencipta..

Apa dosa si kecil itu? Saban hari kita mendengar (cukupkah dengan mendengar saja?) dan membaca berita-berita pilu tentang si kecil yang ditinggalkan dan dibuang merata-merata tanpa ada belas kasihan terhadap mereka..ada yang yang dibungkus hanya dengan sehelai kain nipis lalu ditinggalkan di depan masjid atau rumah, kekadang ditinggalkan saja di atas rumput dan ditepi longkang, lalu berteriaklah si kecil kesejukan, kelaparan dan kekadang kerana kesakitan dihurung semut.. yang bernasib baik, akan dijumpai oleh insan-insan yang berhati mulia, lalu didakapnya si kecil dengan penuh belas kasihan.

Namun sekental manakah tubuh si kecil untuk mengharungi malam yang panjang berseorangan dengan berselimutkan kedinginan yang makin menebal? Lalu dalam kepekatan malam, suara tangisan si kecil itu yang mulanya nyaring akhirnya tidak lagi kedengaran, jantung kecilnya berdegup semakin perlahan, lalu badannya juga mula kedinginan.. Bila akhirnya si kecil ditemui orang, jasad mulusnya tidak lagi bermaya, hanya terbaring longlai, tidak lagi bernyawa..

Menitis air mata ini tak mampu lagi menahan, saat mendengar berita yang lebih memeritkan, si kecil dilempar sewenang-wenangnya ke dalam sungai, hingga akhirnya dihanyut arus deras lalu tersangkut di celahan sampah sarap.. Ini bukan umpama kisahnya nabi Musa yang dihanyutkan ke sungai, jauh sekali bezanya.. betapa derita si ibu, saat melepaskan anaknya yang ditidurkan selesa dalam bakul kecil lalu dihanyutkan ke sungai, betapa berat hati si ibu, tika memikirkan nasib anak kesayangannya, namun kerana khuatir akan kejamnya dunia tika itu, si ibu menyerahkan nasib anaknya kepada sang Pencipta, dengan doa yang tidak pernah padam, agar anaknya selamat dalam jagaan Tuhan..Fitrah bertuhan alkhirnya memujuk dan memberi si ibu kekuatan..

Namun apa yang terjadi kepada si kecil di zaman ini jauh benar bezanya, si anak dilemparkan begitu saja ke dalam sungai, ibarat sampah sarap yang tiada nilaiannya..walhal, jasad kecil itu mungkin pernah bernyawa, jantungnya mungkin pernah berdegup dengan penuh harapan agar dia akan dikasihi oleh insan disekelilingnya..malang sekali, belum sempat dia melihat indahnya alam ini, belum sempat dia merasai titisan pertama air susu ibunya, belum sempat dia merasakan kasih sayang ayah ibunya, dia dihumban ke tempat yang tidak sepatutnya.. apakah dosa si kecil itu?

Hati ini seumpama ditoreh perlahan dengan belati tajam, tatkala mendengar lagi perkhabaran yang memeritkan, si kecil bukan saja dibuang malah DI BAKAR di tempat pembuangan!! Ya Tuhan, apakah yang berbaki pada relung keimanan seorang insan? yang lagaknya umpama tiada lagi batas kemanusiaan.. Malah binatang sekalipun tidak pernah menyisihkan apatah lagi menyakiti keturunan, inikan pula manusia yang sewajarnya bertindak atas kewarasan akal yang dikurniakan Tuhan.. Inilah mungkin tandanya dunia makin menghampiri akhir zaman..

Baru-baru ini diberitakan, si kecil yang ditinggalkan telah dimamah anjing yang berkeliaran.. Tidak dapat dibayangkan, sekiranya si kecil masih bernyawa saat ditinggalkan, bagaimana jasad yang lemah itu tidak berupaya menepis terkaman haiwan yang menyakitkan, bagaimana dia meraung-raung kesakitan saat tangannya, kakinya dan seluruh anggotanya di siat-siat, di lapah lapah oleh anjing yang kelaparan.. tidakkah dikau ingin mengerti wahai insan..apa dosa si kecil itu.

Lewat hari ini, kita sering menuding jari, mencari-cari bahu untuk meletakkan kesalahan ini. Sedang kemungkaran ini terus menerus berleluasa dan bermaharajalela.. Hentikan kecaman, hentikan kutukan, hentikan salah menyalah, hentikan tuding menuding..Sekarang masanya kita bersama mencegah kemungkaran, cegah sebelum parah, cegah sebelum nasi menjadi bubur, bukannya terus menerus mencaci dan mengeji, mencari kesalahan pada mereka di sekeliling, sedang pernahkah kita terfikir, mungkin kita juga penyumbang perilaku ini?

Sejujurnya diri ini khuatir dengan fenomena ini, sangat khuatir.. Peringatan Tuhan dirasakan semakin hampir, dan tatkala ia datang adakah kita yakin diri akan terkecuali? Bahkan mungkin kita yang merasakan diri akan selamat ini yang akan terlebih dahulu dikecam Allah, lantaran sikap mementingkan diri yang menguasai fikiran. Adakan kita masih mampu berpeluk tubuh wahai teman? Dengan anggapan dirimu, keluargamu tidak mungkin akan terjebak dengan situasi ini, lantas kau tegar membiarkan saja saudara-saudara seagamamu di luar sana terus hanyut dengan dunia rekaan mereka sendiri? Adakah kalian boleh memberi jaminan, bahawa anakmu dan keturunanmu kelak juga akan selamat dari bahana ini?

Marilah, berbuat sesuatulah untuk ummat ini.. Tika si burung kecil menyediakan jawapan atas kemampuannya yang terbatas, menyelamatkan Ibrahim dari bakaran api yang marak, maka apakah pula jawapanmu tatkala ditanya tentang maraknya api jahiliah yang membakar ummat ini, adakah dengan menjadi baik pada dirimu dan keluargamu, sudah cukup untuk dikau menuntut anak kunci syurga dari Tuhan, dengan beralasan dikau sudah benar-benar beriman? Sedangkan hakikat keimanan itu bukan menjadikan dikau pentingkan diri, bahkan membentuk dirimu menjadi insan sejati yang turut membawa kebaikan kepada ummat disekelilingmu.. mari perbaiki diri, dan islahkan masyarakat..

Jangan sekadar meratap melihat kejahilan ummat, tak usah sekadar mencemuh menghadapi kepincangan akhlak, kitalah seumpama doktor yang harus gerakkan usaha selamatkan ummat, kitalah yang harus sedarkan ummat tentang penyakit yang menimpa mereka, serta ubat yang boleh menyelamatkan mereka, walaupun hakikatnya hanya Allah yang mampu memberi kesembuhan sepenuhnya namun kita juga harus berperanan dalam melaksanakannya sebagai manifestasi keimanan terhadap sang Pencipta.

Jika ditanya bagaimana seharusnya kita bertindak? Banyak caranya, pelbagai mediumnya.. Sebagai mahasiswa, gunakan relung yang ada, manfaatkan wadah yang tersedia untuk kebaikan masyarakat kampus seadanya..Sumbanglah semampu mungkin kepada persatuan-persatuan yang berkaitan.. sekiranya ada kemampuan tenaga, kewangan mahupun buah fikiran dan saranan, sumbang dan bantulah..Manfaatkan sebarang posisi dalam masyarakat..Kemajuan teknologi juga boleh dipergunakan, sebarkan, tulislah lalu kongsikan bersama masyarakat.. Teroka dan gunakan kelebihan diri kurniaan Allah untuk memberi manfaat kepada orang lain.. Berfikirlah dan jangan pernah berhenti berfikir untuk ummat ini.. Semoga usaha yang kecil ini akan menjadi saksi dan hujahan di hadapan Allah kelak.. selamat berfikir dan selamat beramal..

Wassalam..

No comments: