Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, September 3, 2012

Bila ustaz Don menikah....

BismillahirRahmanirRahim.




Alahai, tajuk. Kontroversinya. Doadalamsujud dah jadi blog gosip pulak ke? Aiseh, janganlah cepat serkap jarang ya. Meh kita baca dulu.


..agak 'terasa' jugak bila ada yang tegur dan keliru tentang isu pemakaian zaujah ustaz Don masa solat sunat selepas nikah. Nampaknya masih ada yang belum faham tuntutan menutup aurat ketika solat, dan tak mustahil ramai yang tinggalkan solat dengan alasan tak ada/bawa telekung.

Islam itu mudah, kalau kita rasa susah, maksudnya kita telah 'lari' dari jalan yang Islam gariskan. Tapi tak bermaksud Islam boleh dimudah-mudahkan sesuka hati. 


Jom, betulkan yang biasa, biasakan yang betul.


Begitu bunyinya status di fb saya tadi. Alang-alang dah tertulis panjang di fb, kita sambung la di blog pulak sikit lagi. Bila keluar saja gambar di atas, saya tak terkecuali agak 'terasa' dengan beberapa komen yang mempersoalkan/ bertanyakan tentang keadaan solat zaujah ustaz Don yang tidak bertelekung ketika solat. Terasa macam mana? Terasa yang masih banyak kerja kita dalam menjelaskan kepada masyarakat antara adat dan syariat, membetulkan yang biasa dan membiasakan yang betul. 

Peringatan: Entri ini mungkin tidak menambah TAHU, kerana ia bertujuan untuk mencetus MAHU (Maksudnya, anda mungkin tak dapat tambah ilmu pengetahuan dari entri ini, sebab ia ditulis untuk mencetuskan kemahuan kita untuk belajar dan faham lebih lagi tentang tuntutan Allah, insyaAllah)

Ok. Kita 'tinggalkan' ustaz Don dan zaujahnya. Mari kita tengok beberapa persoalan.

Persoalan 1: Boleh ke solat tak pakai telekung?

Saya sendiri pun pernah alami kerlingan 'manja' jamaah masjid bila mengangkat takbir hanya bersarungkan jubah dan tudung labuh harian saya. Saya tunggu juga kot-kot ada yang menegur dan bertanya, tapi setakat ni belum ada.

Bulan Ramadhan yang lalu, sebelum melangkah turun dari kereta untuk solat terawih di masjid berdekatan, suami menegur,

"..mesti ada yang kesian kat ummi, solat tak pakai telekung ni.."

Saya sengih saja, ala-ala kerang busuk. Heh.

Kenapa suami kata macam tu? Al-kisahnya, satu hari di masa yang lampau (amboi, macam dah lama bebeno bunyinya)

Satu hari saya terdengar perbualan dua anak kecil berumur lebih kurang 7,8 tahun, 'bergosip' tentang saya. Heh.

Budak comel 1: Kesian kakak tu (saya la tu) kan, dia sembahyang tak pakai telekung.
Budak comel 2: Mesti dia miskin, tak ada telekung.

Telinga saya menangkap perbualan mereka. Comel, kan? Ok, abaikan kecomelan mereka. Apa yang saya nak katakan adalah, dari kecil lagi kita dah dibiasakan dengan kefahaman, "..kalau nak solat, MESTI ada telekung."

Jadi tak hairanlah kalau rentetan dari 'kebiasaan' itu, akan lahir pula 'kebiasan' ini.

"Alah, macam mana nak solat ni, aku tak bawa telekung la pulak, tak pe qadha jelah"

Dan kerana kebiasaan ini jugaklah, ramai yang tahan hidung pakai telekung yang hamis dan hancing tak berbasuh entah berapa bulan (atau tahun) di surau kecil sebuah pasaraya, gara-gara kepercayaan, "..hanya yang bertelekung saja boleh solat".

Kemudian, lahir lagi 'kebiasaan' ni.

"Iskh, Islam ni susah dan menyusahkan la..."

Ha, nampak tak impaknya telekung tu kepada kita, keseluruhannya. Kecil saja isunya, tapi impaknya sangat BESAR! 

Bila persoalan 1 dijawab dengan YA, maka akan timbul pula persoalan 2 dan 3. Kalau ada yang masih keliru nak jawab YA atau TIDAK, ayuuuuuuhhhhh, cari jawapannya!

Persoalan 2: Kalau tak pakai telekung, takpe ke solat nampak tangan. Bukan ke aurat tu seluruh badan kecuali muka dengan TAPAK tangan ke?

Nampak tak perkataan TAPAK yang dibesarkan tu? Baik, kalau kita tanya budak 7 tahun,

"Adik oh adik, tunjukkan kakak tapak tangan adik"

Agak-agak, bahagian tangan yang mana dia akan tunjukkan.

Satu lagi, peribahasa ni.

"Kecil tapak tangan, nyiru saya tadahkan" (ceewah, berbahasa-bahasa la pulak ya)

Ok, itu kefahaman kita. Tapi sebenarnya, apa yang dibahaskan dan dipersetujui ulama' apabila memperkatakan tentang aurat yang TAPAK tangan tu? Keseluruhan tangan hingga pergelangannya, atau bahagian atas tangan saja yang boleh dibuka?

Ha, yang tak tahu, jomlah menuntut ilmu lagi. Yang dah biasa tak bertelekung untuk solat tu pun, dah ada hujahnya? Dah faham kenapa anda tak bertelekung? Ke ikut-ikutan saja?

Persoalan 3: Kalau tak pakai telekung, takpe ke solat nampak dagu? Bukan dagu tu dikira aurat ke?

Ha, anda keliru dan tak pasti jawapannya? Joommmmm, cari ilmu lagi, mantapkan kefahaman lagi!

Fuuuh! Kesat peluh..

Jadi, apa puncanya kekeliruan kita ni? Pada saya, punca utamaya adalah ilmu dan kefahaman. Tak boleh  hanya salahkan mata-mata yang mengerling tajam anda yang tidak bertelekung masa solat. Tak boleh hanya salahkan mulut-mulut yang terjuih menggosip anda yang solat dengan (hanya) berjubah (atau baju kurung, atau T-Shirt-seluar panjang longgar) dan tudung menutup dada anda tu (ha, kaki tu jangan lupa tutup pula). Ini kerana syariat dan tuntutan yang kita amalkan, kadang-kadang telah bercampur dengan kebiasaan yang telah berkurun kita lakukan. Walhal sebenarnya, yang biasa tak semestinya betul, yang betul tak semestinya biasa. (eceh, macam iklan sabun negara jiran la pulak)

Sebab tu, sangat bagus pandai dalam agama, tapi jangan sesekali memandai-mandai dalam urusan agama. Tak tahu, belajar. Tak pasti, tanya. Tak yakin, baca. Apapun yang kita buat, kena berasaskan kefahaman. Kalau buat tanpa kefahaman, ibarat pemandu yang tak tahu arah tujunya. Orang tanya, "Nak ke mana tu encik Samad (Bukan nama sebenar)? "Entah la, saya ikut je kereta kat depan ni. Kalau dia ke parit, maka ke parit la saya" Aduh! Tak ke parah?!

Jadi, jom kita, berazam. Tuntut ilmu, mantapkan kefahaman kita tentang agama, akan kita jumpa seribu satu jawapan kepada persoalan yang berlegar dalam kotak fikiran kita. Sebab itu, tuntutan pertama saat diturunkan Al-Quran kepada baginda ar-Rasul saw, adalah kalimah IQRA', bacalah... Bukan macam baca buku sejarah tingakatan 5 tu (baca dengan tiada perasaannya), tapi kena faham, teliti dan kaji.

Tidaklah saya menulis ini melainkan peringatan terutama dan terdahulunya untuk diri saya sendiri, dan sahabat-sahabat, yang mana sudi. Jadi, janganlah marah kalau entri ini tidak menjawab langsung persoalan di atas, kerana seperti yang dimaklumkan sebelum ini, entri ini bukan untuk menambah TAHU, tapi untuk mencetus MAHU (tak faham jugak? iskh, sila lah rujuk perenggan PERINGATAN kat atas tu ya)

p/s: mohon maafkan bahasa rojak dan bahasa pasar yang telah digunakan di atas ini. Geng Dewan Bahasa dan Pustaka tak ada yang baca, kan? Heh.

Wassalam.


1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum ayu...terima kasih kerana mencetuskan perasaan MAHU tahu...