Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, August 27, 2012

Coretan ummi 1: Assalamualaikum, bintang kecil ummi & abi.

BismillahirRahmanirRahim (sayang, maksudnya dengan nama Allah, yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang)

Assalamualaikum, bintang kecil ummi. 

Ini coretan pertama ummi buat bintang kecil ummi (selain bisik-bisik ummi dari alam yang berbeza, dipisahkan oleh lapisan kulit yang nipis tidak setebal mana). Entah bila sayang dapat baca coretan ini, tapi ummi ingin terus menulis untuk sayang, mana tahu satu hari, sayang dapat membaca kisah ini nanti.

Sayang, di saat coretan ini ummi tulis, mengikut perkiraan doktor, 2 hari lagi genaplah 5 bulan sayang berada dalam rahim ummi. Namun, hanya Allah maha mengetahui usia yang tepat sejak sayang menemani hari-hari ummi. 5 bulan ini penuh keajaiban buat ummi. Merasakan ada seseorang sedang bernafas di dalam perut ummi, ada jantung yang turut berdenyut mengiringi denyut jantung ummi, ada satu jasad yang menjadi peneman setia ummi, di mana saja ummi berada. Walaupun belum menatap wajah sayang, ummi sudah jatuh sayang kepada sayang, dan ummi sangat yakin, abi pun demikian. Nanti ummi cerita gelagat comel abi, ya.

Sayang, 5 bulan yang lalu. Saat ummi menyedari kehadiran sayang di dalam rahim ummi, segera ummi khabarkan kepada abi. Ketika itu, ummi teruja, abi pula terpinga-pinga. He he...

"Abang, tadi saya buat pregnancy test (guna pregnancy test kit). Ada 2 line", sms ummi kepada abi.

"2 line tu apa?", abi tanya ummi balik.

Ummi tersengih membaca balasan Abi. Ya lah, dulu apa yang terlintas di fikiran ummi dan abi bila sebut tentang 2 dan 3 line ni adalah jubah konvokesyen. 2 line tu jubah untuk master, 3 line pulak untuk PhD.

Itulah permulaannya, perbualan ummi dan abi tentang sayang. Sebelum ini tak pernah, lagipun masa tu ummi dan abi baru bernikah 8 bulan, masih dalam mood berkenalan (bila sayang dah besar, ummi cerita lagi tentang ni ya, insyaAllah). Ummi dan abi sangat gembira dengan kehadiran sayang. Sangat, sangat gembira dan terharu juga. Syukur Alhamdulillah. (^_____^). Kehadiran sayang, memang amat ummi dan abi nanti-nantikan.

Sayang memang anak ummi yang baik. Sayang macam tahu ummi sedang belajar lagi, sayang tak meragam dan duduk diam-diam je dalam perut ummi. Sepanjang membawa sayang ke sana ke mari, ummi sihat seperti sedia kala. Ummi tak pernah muntah-muntah, tak alahan sangat, cuma satu je, ummi kerap makan, kerap lapar. Kesian abi, kena cari menu yang tiba-tiba ummi rasa nak makan. Tapi, abi tak pernah merungut. Kan ummi dah kata, abi sayang sangat pada sayang, dan ummi. He he.

Sebak ummi, bila kali pertama dapat lihat sayang dalam perut ummi. Masa tu, sayang baru 8 minggu (2 bulan) dalam perut ummi. Walaupun ummi belum dapat melihat jasad sayang, tapi ummi dapat tengok jantung sayang berdegup, kencang. Subhanallah!




Ummi bawa sayang pergi mesyuarat, pergi daurah, pergi katibah, pergi bentangkan draft PhD ummi, balik Penang jumpa Tok dengan Wan, balik Kelantan jumpa Tok Mama dengan Tok Abah, dan macam-macam tempat lagi. Sayang tetap anak ummi dan abi yang baik. Ummi dapat rasa sayang bergerak-gerak dalam perut ummi. Sempit ya sayang? 

Bila ummi letakkan speaker pillow yang dibacakan Al-Quran atas perut ummi, lagi kuat sayang berguling-guling dalam perut ummi. Ummi dan abi harap, sayang dapat dibiasakan dengan ayat suci Al-Quran. Usia sayang 4 bulan, ummi jadi tetamu Ramadhan. Alhamdulillah, Allah bagi kesempatan kepada kita. Bila pergi solat terawih, sejuk hati ummi dengar para huffaz muda mengalunkan bacaan Al-Quran. Dalam diam, ummi berdoa agar sayang juga dapat jadi macam mereka, ya sayang.

Beberapa hari lepas, ummi jumpa doktor, ummi scan, nak tengok sayang. Kali ni, abi pun ada sekali. Hari tu, abi tak dapat tengok sayang sebab bilik doktor tu kecil, hanya ummi saja dapat masuk. Sayang sangat comel! Ummi dan abi dapat tengok kepala sayang, tangan, kaki, tulang belakang, jantung dan jasad sayang dalam tv hitam putih tu. Mula-mula doktor ukur ukurlilit kepala sayang. Alhamdulillah, doktor kata sayang membesar mengikut kadar yang sepatutnya. Nak tahu tak sayang tidur macam mana?

Macam ni...



"Tengok tu, dia duduk macam tengah sujud kan? Subhanallah", tunjuk doktor pada skrin hitam putih tu.

Abi dan ummi tengok je, terpegun dengan kehebatan Allah swt. Ummi nampak sayang tidur tertonggeng dengan kaki terlipat ke bawah. Macam bila ummi dan abi sujud dalam solat. Nanti ummi dengan abi ajar sayang solat ya.

Ummi nak minta doktor print gambar sayang tapi skrin tu kecil sangat. Nampak separuh je badan sayang. Kalau nampak kepala tak nampak punggung, kalau nampak punggung tak nampak pula kepalanya. Tak apa, nanti ummi pergi scan lain kali ummi tunjuk ya, insyaAllah.

"Tak nampak lagi jantina dia", doktor beritahu ummi dan abi.

"Memang umur macam ni belum dapat nampak ke doktor?", tanya ummi

"Taklah, kalau nak nampak, dah nampak. Tapi dia sembunyi bawah kaki dia tu", jawab doktor.

Oo... sayang nak bagi surprise pada ummi dengan abi ya. Tak apa, ummi dengan abi tak kisah, sayang ni abang atau kakak (sebab tu abi selalu panggil sayang, adik..he he). Yang penting, anak ummi dengan abi ni sihat dan sempurna akal, fizikal dan imannya, InsyaAllah.

Malam-malam sayang mesti selalu dengar suara abi kan? Abi selalu tanya sayang tengah buat apa, kan? Nanti abi tanya sayang, ummi baca surah apa hari ni, kan? Abi dah pandai suruh sayang jadi spy ummi ya. (p/s: abi tu comel je kan? he he he.. jangan bagitau abi, ini rahsia kita je tau. (^_*))

Ok lah, ummi nak berhenti bercerita dulu. Ummi nak masak, nanti abi dah nak balik kerja (oh lupa, abi jadi cikgu, ummi belajar lagi, jadi sayang dok baik-baik ya, nanti kita belajar sama-sama). Nanti ummi cerita lagi insyaAllah. Ummi dan abi doakan semoga bintang kecil ummi dan abi ni sihat sejahtera hinggalah kita berjumpa nanti. Ummi rindu nak sentuh dan peluk sayang! Ummi peluk dari luar dulu lah ya. Ummi dan abi sayang, sayang! Muah muah.

Oh sebelum lupa, ummi nak ingatkan sayang tentang perjanjian sayang dengan Allah. Sayang kena ingat selalu tau, jangan lupa sampai bila-bila, tau. 

Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
(Al-A'raaf 7:172)

Salam sayang dari abi dan ummi.

3 comments:

ukhti nisa said...

tersentuh sgt .. :(

Cahaya_Kasih said...

salam tahniah.
mabruk kepada antum berdua.

gembira sekali mendengar perkhabaran ini.

sampaikan salam saya pada razman.


-- solehhuddin,Pusat Komputer UUM

Qaseh Ana said...

Tahniah akak..slmt berjuang melahirkan pewaris pejuang sehebat akak dan abang..moga semuanya selamat kelak..

nice entri..:)