Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, May 24, 2012

Plot 4: "..we have been married for.."

BismillahirRahmanirRahim.

"..we have been married for 5 months, 2 weeks, 2 days.." 

Eh, silap! Itu entri lepas. Hu Hu. Nampak sangat dah lama tak bersambung cerita ni. Timeline yang sebenarnya adalah...
"..we have been married for 8 months and 2 weeks.." 

Apa?? Adui, sungguhlah bagai dijangka. Beranak cucu dulu la gamaknya baru selesai cerita ni. Hu hu. Jomlah, kita sambung, karang melalut entah ke mana-mana pulak nanti.

Dari plot lepas,

Fuuuhh.. lega.. Berakhir sudah la sesi yang 'genting' dengan ustazah dan naqibah. Berpeluh sejuk la jugak, walaupun aircond bilik naqibah tu boleh tahan kuatnya. Teringat balik janji dengan ustazah tadi. Aduhai, macam mana nak cakap dengan ma dan abah ni ya? (hu... sapa suruh pandai-pandai janji), baru beberapa hari lepas (bila telefon mereka), ma dengan abah pertahankan lagi pendapat mereka, baik habiskan dulu pengajian PhD, baru nikah (walaupun ma abah tak kata wajib ikut, tapi saya faham apa maksud mereka). 

Macam mana nak buka cerita nanti? Dah la tak pernah bincang perkara ni dengan serius. Biasanya saya gelak-gelak saja cerita pada mereka bila ada yang bertanya. Macam mana kalau ma abah tak bagi taaruf dulu? Segan juga dengan ustazah dan naqibah, walaupun nanti mereka akan faham dan terima apa saja jawapan. hu hu.. dilema.. dilema.. Apa jawapan ma dengan abah nanti? Takut, risau, nervous..

Konon-konon, itulah dilemanya saya pada waktu tu. 

Alkisahnya, hujung minggu tu saya balik la ke kampung dengan misi besar (ceewwaah- besar la sangat kan). Tapi balik kali ni, serious lain! Berdebar semacam, terharu semacam. Bercampur baur- tak tahu nak describe macam mana. hu hu. Saya bukan drama queen ok! Ini betul-betul punya tau!

Sampai pagi Jumaat, ma dengan abah sambut macam biasa, saya je yang rasa luar biasa. heh! Renung anak mata mereka, aisssyyy! Macam mana nak susun ayat ni.

"Ma, kakak nak kawen"- gatal bebeno bunyinya. heh

"Oh, ayahanda, bolehkah kiranya anakanda ingin mendirikan masjid?"- skema la pulak!

Adui, parah ni!

Eh, jap jap! Bukan ke nak minta izin ta'aruf ke? Dari mana pulak datang istilah kawen dengan mendirikan masjid nih? Maaf la ya, penulis sedang mengalami kecelaruan emosi- waktu tu la, sekarang stabil Alhamdulillah. He he he.

Pagi menginjak tengahari. Bercerita dah. Bergelak ketawa dah. Rutinnya memang macam tu. Sampai saja di rumah. Letak beg dalam bilik, terus ke pot istimewa. Dapur: Tempat bergossip kami. Ops, bukan gossip tentang orang ya, gossip tentang diri sendiri. heh. Abah? Dia ahli tetap, sama tetap dengan ma. Saya tak pernah ada rahsia yang ma tahu, abah tak tahu, atau abah tahu, ma tak tahu. Setiap apa yang saya ceritakan pada ma, abah akan tahu juga. Sebab, kami selalu buat persidangan meja bulat di dapur tu. Sampai adik bongsu pun join sekali! Adeh!

Oh, waktu persidangan meja bulat pagi tu, tentulah saya tak bermadah pujangga lagi. Fikir. Nak bagitahu terus pada dua-dua ke, nak cerita pada ma dulu? Fikir punya fikir, azan pertama solat Jumaat. Abah dah bersedia nak ke masjid. Ok, cerita lepas solat Jumaat la. Sambil-sambil tu, sambung lagi sembang dengan ma. Mulut ni, asyik nak tercerita je tentang TU. Dalam fikiran pula kedengaran suara-suara sumbang, "Ceritalah, ceritalah"

Akhirnya, berbekalkan pepatah 'Lagikan lidah lagi tergigit'. Eh, silap peribahasa! Saya pun mula la buka cerita. Ceritanya sama la dengan cerita dari Plot 1 tu, tapi versi lebih 'control ayu' sikit la. he he. Sepanjang saya bercerita macam bertih jagung tu, ma dengar je, tanpa menyampuk atau bersuara apa-apa. Adoi tolong! Ni reaksi tak setuju ke, marah ke apa ni? Tolong! Tolong! Malu pun ada cakap tentang benda-benda macam ni, sebab tak pernah seumur hidup dengan seriousnya bercakap pasal nih dengan ma abah! Apa pun sejak dari perjumpaan dengan ustazah hari tu lagi, saya doa dan terus doa, semoga Allah tunjukkan yang terbaik untuk kami.

Habis saya bercerita, minta izin ta'aruf pun dah. Cuba teka ma kata apa?

Ok. Kita berhenti di sini dulu la agaknya ya?

Tiba-tiba macam dengar cik keyboard laptop ni kata, "Kalau nak tulis, tulis la panjang sikit, tak berbaloi dengan badan aku yang sakit kena tekan-tekan dengan tangan kau tu tau tak!?"

Ok.ok. Kita sambung.

Permulaan ayat ma macam ni.

"Memang biasa la umur-umur macam ni fikir tentang perkara ni."

"Tak ma. Kakak bukan sengaja nak fikir, cuma terfikir selepas diminta untuk fikir. Lagipun, kakak muda lagi ni- perasan!" Rasa macam nak jawab macam tu je. Tapi mestilah tak, he he.

Ok. Ayat Ma tu masih samar-samar. Boleh atau tak boleh, masih dalam ketidakpastian. Saya? Sebenarnya awal-awal lagi dah letakkan segalanya di tangan Allah, Dia Penentu terbaik! Ma dan abah saya, mungkin asbab saja. Saya pun tak tahu adakah itu yang terbaik? Jadi, kita go with the flow je lah, bak kata orang putih.

Usai ayat pertama, Ma 'berceramah' lagi tentang pertunangan, tentang perkahwinan, ciri-ciri dan sikap-sikap yang perlu ada suami- isteri, cabaran bertunang dan sebagainya. Aik? Bukan ke saya tanya tentang nak ta'aruf?

Ok. Apa point yang Ma cerita amat penting, tapi rasanya tak penting untuk ditulis di sini. Yang lebih penting, lebih pelik bagi saya, saya rasa baru 2,3 hari sebelum balik kampung ni, Ma pesan suruh habis belajar dulu baru FIKIR tentang nikah (jadi kalau  nak nikah tu memang jauh lagi la). Tiba-tiba petang tu, dia macam bagi lampu hijau pulak. Eh, betul ke dah lampu hijau? Belum lagi. Baru separuh hijau, atau kalau bulan tu baru separuh, belum sepenuhnya mengambang lagi. Separuh lagi di mana? Dengan abah la. Hu hu. Kiranya, sebelum menutup nasihat-nasihat dan tips yang panjang tadi, ma kata ok kalau nak ta'aruf dulu.

"Ya Allah, takdirkan yang terbaik untuk aku, keluargaku, agamaku dan dakwahku", doa itu di ulang-ulang lagi.

"Nanti, ma tolong bagitau abah ya?", muka seposen saya memujuk ma. Sedangkan saya selama ini bukanlah anak yang biasa meminta sesuatu kepada abah melalui ma. Saya biasanya, nak cakap atau minta apa-apa, terus saja minta dengan pengetahuan kedua-duanya. Cuma kali ni, segan tu lebih sikit. Heh.

"Kakak bagitau la abah", kata ma. Alaaaaaaaa.... macam mana ni.

Petang. Dalam kereta, kami sekeluarga keluar jalan-jalan. Ok inilah masanya. Saya tunggu ma memulakan bicara. Tak mula-mula juga.

Akhirnya. Akhirnya. Tergigit juga lidah. Terkeluar juga la ceritanya. Saya faham tujuan ma. Dia nak saya cerita sendiri dengan abah. Benda kecil-kecil selama ni saya boleh cerita, inikan pula benda yang macam ni. Ma abah saya, saya rasa macam kawan-kawan saya, tempat saya bercerita apa saja. Alhamdulillah. Reaksi abah? Saya pun suspen juga sebenarnya. Tapi Alhamdulillah, Abah pun sependapat dengan ma. Memang topik hangat sepanjang perjalanan waktu tu adalah bab kawen. Adik saya yang lelaki tu pun terkena tempiasnya. heh! Tambah lagi nasihat dan tips dari abah!

Ok. Jadi bulan telah mengambang sepenuhnya. Dapatlah kebenaran dari kedua-duanya untuk teruskan sesi ta'aruf. Sesi ta'aruf ok, bukan bertunang ke nikah. Lama lagi, panjang lagi prosesnya. Ustazah pun kata macam tu. Ta'aruf tak semestinya membawa ke pertunangan dan perkahwinan. Ada yang terhenti di tengah jalan, bila tidak ada kesesuaian. Sebab itu Baitul Muslim dikendalikan dengan penuh kerahsiaan dan diamanahkan kepada pasangan orang tengah yang boleh dipercayai. Ahli Bulatan Gumbira pun tak tahu masa tahu. Yang tahu, saya dan dia, naqibah dan pasangan ustaz ustazah sebagai orang tengah. Ustazah kata, paling awal pun awal tahun depan 2012 (masa perbincangan ni di awal tahun 2011)

Perasaan saya waktu tu? Lega Alhamdulillah, sebab tak perlu bawa jawapan yang mungkin sedikit mengecewakan ustazah. Apa pun kami tahu, sebaik-baik perancang adalah Allah swt. Masing-masing faham tugas dan niat masing-masing. 

Lepas dapat green light, apa yang terjadi? Macam mana sesi ta'aruf berlangsung? Itu kita tangguh sat la ya. Ada orang ajak makan ni. he he..

 Apapun, selepas peristiwa minta izin ni, sampai sekarang saya masih kagumi ketetapan Allah. Benarlah, sesungguhnya hati manusia itu Allah yang pegang. Dia mampu mengubahnya dalam sekelip mata, dengan kuasaNya. Jadi bila kita berhadapan dengan manusia, yakinlah bahawa Allah jualah mampu menjadikan apa saja, menukar apa saja keadaan, menetapkan apa jua kejadian. Berdoalah kita agar Allah memegang hati kita dalam genggaman iman dan taqwa kepadaNya.

Wassalam.


2 comments:

~Setanggi Syurga aka NurHidayah Ali said...

salam kak ayu...

kalo situasi kak ayu berdebar semacam, situasi sy pulak beremosi..hihihi... penuh dgn emosi..

saya tunggu smbungannya..

Anonymous said...

akak please sambung.... huuuu